Nyheter

Sök enkelt efter nyheter genom att välja ett eller flera ämnesområden.

Kategori
Annika Ahlberg
Konsument
Mäklarsamfundets kundvägledare tar emot samtal från köpare, säljare, spekulanter och andra som har frågor om mäklartjänsten och bostadsaffären. Under år 2023 tog vi emot nära 6000 samtal och statistiken hittills i år visar på motsvarande intresse från mäklarnas kunder. De flesta önskar tala om pågående tvister eller oklarheter som uppkommit om tolkningen av köpehandlingarna. Vissa frågor återkommer säsongsvis. Här har vi valt ut några ämnen som normalt ökar i antal under sommaren och vi har lagt till ett par kategorier som alltid är aktuella.
Jonas Rosén
Konsument
Efter pandemins prisrally har bostadspriserna fallit tillbaka en tid. Många undrar hur det påverkar dem och hur de ska tänka för att förverkliga sin bostadsdröm. Här är expertens råd för en långsiktigt bra bostadsaffär.
Jonas Rosén
Konsument
När priserna sjunker kan det vara svårt att veta hur man ska tänka som köpare. Med den här checklistan blir du bättre förberedd för att förverkliga din bostadsdröm.
Jonas Rosén
Konsument
Den senaste tiden har bostadspriserna fallit i stora delar av landet. Många som står inför ett bostadsbyte känner oro. Hur ska man tänka och agera i nuläget?
Magnus Bäckström
Konsument
Vad gäller egentligen när man flyttar in och märker att något inte riktigt fungerar som det ska? Vår kundvägledare Magnus var i förra veckan med i P1 för att snacka undersökningsplikt! En plikt som är mer långtgående än vad många, tyvärr, känner till.
Mäklarsamfundet
Konsument, Medlem
Tisdagen 14 september är telefonen stängd pga utbildning.
Mäklarsamfundet
Konsument, Medlem
Vi inleder idag byte av medlemssystem vilket innebär att vissa sidor på webben inte kommer att fungera på några dagar.
Konsumentinsikt - Bostadskonsumenternas vanligaste frågor
Konsument
Mäklarsamfundets kundvägledare tar varje år emot över 3 500 samtal från Sveriges bostadskonsumenter. Det ger ett omfattande underlag som visar vilka frågor som är vanligast i samband med bostadsaffären. Under 2018 handlade de vanligaste frågorna om fel och brister, avtalsinnehåll och mäklarens ansvar i förmedlingstjänsten.
Konsument
En tid efter kontraktsskrivning är det dags för tillträde, men hur går ett tillträde till? I ett sprillans nytt avsnitt av Konsumentkollen går Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström igenom vad som sker under ett tillträde. Han går även igenom begreppen likvidavräkning och köpebrev.
Konsument
Den senaste tiden har jag som Mäklarsamfundets kundombudsman tagit emot ovanligt många samtal från både köpare och säljare gällande att lägenhetsförrådets uppgivna area avviker, vilket leder till tvister mellan parterna.