Bostadsrättens indirekta nettoskuld
Du som är medlem kan se det inspelade webinariet om bostadsrättens indirekta nettoskuld.
Du som är medlem kan se det inspelade webinariet om bostadsrättens indirekta nettoskuld.
Enskilt vatten
Vatten i egen brunn kan vara en utmaning för en nybliven fastighetsägare. Det gäller förstås både kvalitet och kvantitet. Spekulanter och köpare bör uppmärksammas på värdet av ett aktuellt och relevant vattenprov. Skicket på pump, brunnslock och ledningar kan också ha betydelse för det slutliga resultatet.
Livsmedelsverket rekommenderar att vattenprover tas minst vart tredje år, i vissa fall varje år. Läs mer här Egen brunn eller annan liten dricksvattenanläggning för privat bruk (livsmedelsverket.se)
Enskilt avlopp
Fastighetsägaren har ett stort ansvar för en enskild avloppsanläggning. Det är kommunen som utövar tillsyn. Förekommande bygglov, placering, skick och förväntad teknisk livslängd är viktiga förhållanden som kan behöva klarläggas vid en överlåtelse. Drift, underhåll och nyanläggning kan vara förenade med stora kostnader. Det är vanligt i köparnas samtal till kundvägledarna att förutsättningarna för det enskilda avloppet inte uppmärksammats och undersökts tillräckligt före köpet.
Läs mer här; Start - Avloppsguiden
En närliggande fråga till enskilt avlopp är kommunens eventuella planer på att ansluta en fastighet till kommunalt avlopp. En köpare har begärt skadestånd av en mäklare för att denne skulle ha lämnat felaktiga uppgifter om förutsättningarna för en sådan anslutning. Ärendet prövades av Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd (FRN) som ansåg att någon skadeståndsskyldighet inte förelåg för mäklaren. Nämnden hänvisade till att en köpare måste vara medveten om att avgifter tillkommer för detta. Nämnden ansåg vidare att det inte förelåg någon skyldighet för mäklaren att ta reda på den faktiska kostnaden för anslutningen. (FRN 143/23)
Strandtomt eller tillgång till brygga och båtplats
Uppgifter om strandtomt eller tillgång till brygga och båtplats har givetvis betydelse för efterfrågan och marknadsvärdet. Tvister uppkommer mellan parterna om marknadsföringen inte har varit korrekt eller om det saknats tydlig information till köparen om förutsättningarna för att få tillgång till det som har utlovats.
FRN har prövat ett ärende där objektet marknadsfördes som ”strandtomt” tillsammans med uppgifter om ”lång strandlinje” och ”egen brygga”. Nämnden ansåg att mäklaren borde ha insett att en fastighet utan gräns mot vatten inte kan beskrivas på det sättet. Mäklaren blev skadeståndsskyldig mot köparen. (FRN 120/21)
Inför en överlåtelse bör det utredas om säljarens brygga eller båtplats kan ingå i köpet. I annat fall måste en köpare teckna egna nyttjanderättsavtal och eventuellt uppfylla andra förutsättningar.
Läs mer här Bryggor och båtplatser, så undviker du grundstötning i sommar | Mäklarsamfundet (maklarsamfundet.se)
Parkslide och andra invasiva växter
Den invasiva växten parkslide förekommer i flera delar av landet och riskerar att skapa tvister vid fastighetsaffärer. Information till mäklare har tidigare lämnats av Mäklarsamfundet (se Vad alla mäklare borde veta om Parkslide | Mäklarsamfundet (maklarsamfundet.se). Tillsynsärenden förekommer där Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) meddelat mäklaren varning då information inte lämnats till köpare om att parkslide förekommit på den förmedlade fastigheten.
Frågan om parkslide kan också aktualisera ett skadeståndsansvar. En mäklare som vet eller misstänker att det förekommer parkslide på en fastighet har ansetts vara skyldig att informera köparen om detta. Enligt FRN kan det säkerställas genom att informationen tas in i objektsbeskrivningen. En skylt med varnande text på ett bord ansågs inte vara tillräckligt. Köparna tillerkändes en mindre del av det yrkade beloppet efter att nämnden gjort en samlad bedömning av skadan. (FRN 72/23)
Problemen med invasiva växter följs noga från flera håll. Det finns anledning att vara uppmärksam på ändrade direktiv i framtiden. För närvarande rekommenderar Naturvårdsverket fastighetsägare att avvakta med åtgärder mot parkslide. Växten bör dock hållas under uppsikt. Nya regler kan medföra ett utökat ansvar för den som har parkslide på sin tomt. Spekulanter och köpare bör hänvisas till aktuell kommun för information om invasiva växter om det skulle var aktuellt i en fastighetsaffär.
Läs mer här faktablad parkslide (naturvardsverket.se)
Elsäkerhet
I dagsläget handlar drygt hälften av alla samtal till kundvägledarna om olika fel och brister som upptäcks före eller efter tillträdet. Misstankar om bristande elsäkerhet utgör förstås en mycket viktig fråga för en bostadsköpare.
Farlig el, olagliga installationer och felaktigt elmaterial är, tillsammans med äldre anläggningar, problem som köpare påtalar efter tillträdet. Vi önskar att fler spekulanter uppmärksammas på värdet av en elbesiktning. Det gäller förstås särskilt om det i ett besiktningsprotokoll framgår att det föreligger oklarheter kring installationer eller när det förekommer andra noteringar om behov av fördjupade undersökningar avseende elen i en bostad.
Badrum
Ett nytt och kvalitetssäkrat badrum innebär förstås en stor investering. Som köpare av en bostad kan man behöva ta höjd för underhåll av våtutrymmen – det gäller både villor och bostadsrätter. Ålder på tätskikt och andra uppgifter från säljaren om tidigare utförda arbeten är viktiga utgångspunkter.
Mäklarens skadeståndsansvar beträffande information om badrumsrenovering uppmärksammades nyligen av FRN. I en bostadsrätt hade säljaren använt metoden ”kakel på kakel”, dvs utan att det underliggande tätskiktet hade bytts. I objektsbeskrivningen fanns uppgifter om att lägenheten var ”totalrenoverad med bland annat nytt badrum”. FRN ansåg att påståendet var felaktigt eller i vart fall ofullständigt och missvisande. Mäklaren bedömdes ha agerat oaktsamt då han inte vid kontraktsskrivningen informerade köparna om att tätskiktet inte var bytt, eftersom han fått den informationen av säljaren. Nämnden rekommenderade mäklaren att betala drygt hälften av begärt belopp till köparna. (137/23)
Läs mer om kvalitetsdokument och våtrumsintyg här Vad menas med dokumentation från badrumsrenoveringen? | Mäklarsamfundet (maklarsamfundet.se)
Sommartider
På Mäklarsamfundets hemsida finns alltid information om aktuella öppettider och hur man kommer i kontakt med oss.
Hälsningar
Annika Ahlberg
Kundvägledare Mäklarsamfundet
/ Medlem 3 april 2024 Det var 2004 som Mäklarsamfundet inrättade tjänsten och anställde Titti Öhrn med titeln kundombudsman. Magnus Bäckström tog över 2016.Tre år senare förstärktes…
/ Bransch 12 januari 2023 Mäklarsamfundets Kundvägledare tar varje år emot samtal från tusentals köpare, säljare och spekulanter med frågor om bostadsaffärer. Magnus Bäckström berättar…
/ Konsument 5 maj 2022 Vad gäller egentligen när man flyttar in och märker att något inte riktigt fungerar som det ska? Vår kundvägledare Magnus var i förra veckan med i P1 för att…
/ Medlem 17 september 2020 Mäklarsamfundets kundvägledare går mot all time high i samtalsmängd. Från 1 januari till 31 augusti tog kundvägledarna emot 3 156 samtal. Håller trenden i sig…
/ Bransch 26 mars 2020 Att svåra tider stundar är ingen överraskning för någon. Men trots coronaviruset kan man behöva byta bostad och frågan är hur man ska tänka då. Mäklarsamfundets…
/ Juridik 12 mars 2020 Ansvaret för brister i elsäkerhet bör vara en mycket viktig fråga vid överlåtelser av begagnade bostäder. I två aktuella avgöranden har tingsrätter prövat vad…
/ Bransch 30 januari 2020 En köpare bör utgå från att en äldre fastighet kan ha elinstallationer som är lika gamla som byggnaden. Elsystemet och andra installationer ingår normalt inte i…
/ Medlem 19 december 2019 God jul och gott nytt år, hälsar Mäklarsamfundets Kundvägledare – som hjälper dina kunder med frågor relaterade till bostadsaffären, i både stort och smått.
/ Juridik 28 mars 2019 Det har förekommit uppgifter i media om att förekomsten av så kallade dolda bud ökat på bostadsmarknaden. Det är knappast en nyhet att det är möjligt för…
/ Konsument 15 mars 2019 Mäklarsamfundets kundvägledare tar varje år emot över 3 500 samtal från Sveriges bostadskonsumenter. Det ger ett omfattande underlag som visar vilka frågor som…
/ Medlem 24 januari 2019 Det finns mycket som kan påverka bankens vilja att bevilja lån för bostadsköpare. Till exempel om köpet avser en bostad i en liten bostadsrättsförening. Vad bör…
/ Bransch 10 januari 2019 En av Mäklarsamfundets mest uppskattade tjänster är kundombudsmannen, som varje år tar över 3000 samtal med konsumenter. Kundombudsmannen Magnus Bäckström får…
/ Konsument 8 juni 2018 En tid efter kontraktsskrivning är det dags för tillträde, men hur går ett tillträde till? I ett sprillans nytt avsnitt av Konsumentkollen går Mäklarsamfundets…
/ Konsument 25 maj 2018 Den senaste tiden har jag som Mäklarsamfundets kundombudsman tagit emot ovanligt många samtal från både köpare och säljare gällande att lägenhetsförrådets…
/ Konsument 17 maj 2018 I veckan publicerade Di en artikel om att bostadskonsumenter riskerar att hamna i en situation där de tvingas bryta köpekontraktet. Något som kan bli mycket…
/ Konsument 22 mars 2018 Mäklarsamfundets kundombudsman tar varje år emot över 3000 samtal från Sveriges bostadskonsumenter. Det ger ett omfattande underlag som visar vilka frågor som…
/ Konsument 22 mars 2018 Köpare och säljare kan ibland ha behov att i ett köpekontrakt avtala om att köpet ska återgå under vissa förutsättningar. I senaste avsnittet av Konsumentkollen…
/ Konsument 19 mars 2018 Mäklarsamfundets kundombudsman tar varje år emot över 3000 samtal från Sveriges bostadskonsumenter. Det ger ett omfattande underlag som visar vilka frågor som…
/ Konsument 8 mars 2018 Köpare och säljare kan avtala om en friskrivningsklausul, men vad innebär den? I det senaste avsnittet av Konsumentkollen går Mäklarsamfundets kundombudsman…
/ Konsument 22 februari 2018 Konsumentkollen är tillbaka med nya avsnitt! I detta avsnitt går Magnus Bäckström igenom vad du som säljare bör tänka på om du vill säga upp…
/ Konsument 17 augusti 2017 Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström tar varje år emot över 3 000 samtal från bostadskonsumenter. Under sommaren brukar aktiviteten avta något och…
/ Juridik 21 juni 2017 Regeringen har nyligen fattat beslut om en ny elsäkerhetslag. Den nya lagen träder i kraft den 1 juli 2017. Syftet med den nya lagen är att stärka…
/ Konsument 21 juni 2017 Om du ska anlita en mäklare finns olika alternativ hur mäklarens provision eller ersättning kan beräknas. I det senaste avsnittet av Konsumentkollen går…
/ Juridik 8 juni 2017 Under den senaste tiden har Mäklarsamfundets kundombudsman fått flera telefonsamtal från köpare som blivit utlovade båtplats i samband med att de förvärvat en…
/ Konsument 8 juni 2017 Får fastighetsmäklaren hjälpa till att reda ut tvister mellan köpare och säljare? I det senaste avsnittet av Konsumentkollen reder Mäklarsamfundets…
/ Konsument 24 maj 2017 Vad ska mäklaren informera om? Vilket ansvar har mäklaren om det finns fel och brister i bostaden? I avsnitt 17 av Konsumentkollen går Mäklarsamfundets…
/ Konsument 11 maj 2017 Hur stor ska handpenningen vara? Varför ska handpenningen deponeras på fastighetsmäklarens klientmedelskonto? Vad är ett depositionsavtal? Mäklarsamfundets…
/ Konsument 27 april 2017 Funderar du på att köpa en bostad? Då har du en plikt att noggrant undersöka bostaden, en s.k. undersökningsplikt. I avsnitt 15 av Konsumentkollen förklarar…
/ Konsument 12 april 2017 De absolut vanligaste frågorna till Mäklarsamfundets kundombudsman handlar om tvist kring fel och brister i bostaden exempelvis att kylskåpet gått sönder mellan…
/ Konsument 30 mars 2017 Om det efter köpet upptäcks fel i objektsbeskrivningen, t.ex. att årsavgiften till bostadsrättsföreningen inte stämmer, vem ansvarar för detta? I avsnitt 13 av…
/ Konsument 16 mars 2017 I veckans avsnitt av Konsumentkollen svarar kundombudsman Magnus Bäckström på frågan: Vad gäller om jag vill säga upp förmedlingsuppdraget med…
/ Konsument 2 mars 2017 Idag den 2 mars är det premiär för andra säsongen av Konsumentkollen. Under våren kommer Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström fortsätta att ge tips…
/ Konsument 22 december 2016 I säsongens tionde och sista avsnitt av Konsumentkollen svarar Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström på vad som gäller om köparen vid tillträdet…
/ Konsument 8 december 2016 Du har lagt bud på en bostad och säljaren vill skriva köpekontrakt med dig, men innan ni undertecknat avtalet inkommer ytterligare bud. Vad gäller då? Få svaret…
/ Konsument 24 november 2016 Vad brukar ingå och inte ingå när man köper en bostad? Hur är det med garderober, hatthyllor och badrumsskåp? Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström…
/ Konsument 10 november 2016 I sjunde avsnittet av Konsumentkollen svarar Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström på frågan – vad gäller om köparen inte kan betala vid tillträdet?…
/ Konsument 27 oktober 2016 I det sjätte avsnittet av Konsumentkollen svarar Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström på frågorna: Har jag rätt att få reda på vilka övriga budgivare…
/ Konsument 13 oktober 2016 Innan man anlitar en fastighetsmäklare kan det vara bra att ha koll på vilka typer av avtal som förekommer i samband med en bostadsförsäljning. I veckans…
/ Konsument 29 september 2016 Veckans fråga i Konsumentkollen handlar om belysning, vilka lampor kan jag ta med mig när jag flyttar? Vad är ett byggnadstillbehör och vad räknas som lös…
/ Konsument 15 september 2016 Tänk dig att du varit med i en budgivning och lagt det högsta budet. I tanken har du redan flyttat in, men plötsligt får du reda på att bostaden sålts till en…
/ Konsument 1 september 2016 Innan sommaren släpptes första avsnittet av Konsumentkollen som en teaser. Nu kör vi igång på riktigt! I varje nyhetsbrev under hösten kommer Mäklarsamfundets…
/ Konsument 30 juni 2016 Inslaget Konsumentkollen gjorde succé i bostadspodden Tak över huvudet och nu är det smygpremiär för Konsumentkollen i Mäklarsamfundets webb-tv! Här ger…
/ Bransch 2 juni 2016 Under året har många fastighetsmäklare hört av sig med oro för att elinstallationerna ute i landet blir allt sämre. Mäklarsamfundet slår därför ett slag för…
/ Bransch 11 februari 2016 I veckan träffade Ingrid Eiken Elsäkerhetsverkets generaldirektör Elisabet Falemo för att samtala om elsäkerhet. Verket har ett särskilt intresse för frågor om…
/ Konsument 20 augusti 2015 Nu är semestertiderna över för de flesta av oss och allt drar igång igen. Så också höstsäsongens bostadsmarknad som i de flesta rapporter spås bli fortsatt…