Det hände på Hemnet 2020
Nyhet Bransch 13 januari 2021

Det hände på Hemnet 2020

2020 har varit ett minst sagt märkligt år. Och händelserikt. Så även på Hemnet. Här kommer en hälsning från Hemnet med de fem kanske främsta förändringarna eller initiativen som gjorts under året som gått (och några bubblare).

1. Hemnet Live – onlinevisningar på Hemnet 

I mars slår coronan till på allvar och Folkhälsomyndighetens rekommendationer gör att många bostadssökare kanske är fundersamma inför att gå på visning. För att både hjälpa mäklare att genomföra visningar och spekulanter att tryggt och säkert kunna ta del av visningar på distans, tar Hemnet på rekordkort tid fram tjänsten Hemnet Live. 

I snitt deltar 17 personer, och tre extra intresserade lämnar sina kontaktuppgifter till mäklaren vid varje onlinevisning på Hemnet. Vi tillgängliggör även andra funktioner för rörlig bild i bostadsannonsen som video och 3D-video.

2. Planritning i annonsen

Planritningen har alltid varit ett litet gissel på Hemnet – tidskrävande för spekulanter att hitta i annonsen och svår för mäklare att placera optimalt i bildspelet. Samtidigt som vi vet att planritningen tillhör den information man vill titta på allra först. 

I april implementerar Hemnet ett AI som känner igen planritningen bland de bilder som mäklaren har laddat upp. Med det skapas en särskild knapp som tar användaren direkt till planlösningen i bildspelet, med en bättre användarupplevelse till följd.    

3. Kommande får en egen flik och visas för fler 

Att Hemnet länge haft Kommande-annonser har inte alla känt till. Men i april gör Hemnet en förändring så att Kommande kommer med i standardsökningen. Det gör att andelen besökare som ser Kommande nu går från cirka 6 procent till närmare 100 procent – vilket ökar besökarna till Kommande-annonser med 250 procent.  

Under sommaren testar Hemnet också en helt egen flik för Kommande. Eftersom testet blir uppskattat av såväl mäklare som besökare återvänder fliken permanent i oktober, vilket ger en ytterligare ökning av besökare till Kommande, med 17% i webb och hela 48% i app.  

4. Besök & intresse: följ hur dina annonser går och mår i KP

För att ge dig som mäklare bättre insikter om hur dina annonser presterar på Hemnet introducerar vi i maj sidan “Besök & intresse” i Kundportalen. Här kan du se hur annonserna för ditt kontor presterar, hur många som visat intresse på Hemnet, vilka annonser som har Hemnet Plus eller Premium och mycket mer. Sidan kommer att fortsätta byggas ut med mer statistik under 2021.

5. Hemnet Plus och Premium får större bilder och mer exponering i resultatlistan

I januari uppdateras annonspaketen Hemnet Plus och Premium med 50% större bilder i resultalistan på Hemnet. Det gör att annonspaketen verkligen sticker ut, något som också märks i besöksstatistiken för annonser med Hemnet Plus och Premium.

… och så några bubblare: 

Guldhemmet 2019
Torsdagen den 5 mars, precis innan coronakarantänen blev vardag, fylls Vinterträdgården på anrika Grand Hôtel, då Hemnet under en guldglittrande kväll hyllar framstående prestationer inom bostadsbranschen. (Den 6 maj 2021 är det dags igen när Guldhemmet går av stapeln i corona-anpassad men precis lika glittrig tappning – glöm inte att nominera!)

Möjlighet för säljaren att betala annonsen online  
I mars ges bostadssäljare möjlighet att betala sin Hemnetannons online genom Klarna. Det gör att säljaren kan välja mellan olika betalsätt och slipper omoderna pappersfakturor. 

Tydliga inflyttningsdatum för nyproduktion
Under våren lägger Hemnet till etiketter i bostadsannonserna för nyproduktion som gör det lättare för besökare som letar nyproduktion att se när bostäderna är inflyttningsbara. En liten detalj som gör stor skillnad! 

Hemnet Business får kostnadsfria onlinevisningar, video & 3D
Mot slutet av april utökas det befintliga abonnemangspaketet i Hemnet Business med kostnadsfria onlinevisningar, 3D och video. Mer innehåll som visar upp bostaden är något vi vet engagerar besökare ännu mer.
 

Skapad 13 januari 2021
Uppdaterad 27 februari 2023
Sponsrat