Rikard Jonsson
Nyhet Bransch 23 april 2020

Ett par tankar kring din marknadsföring under Covid-19

Sedan intåget av Covid-19 har mycket vänts uppochner, detta gäller även den digitala marknadsföringen. Hur bör du tänka kring dessa strategier idag, är det dags att hålla tillbaka eller erbjuds det nu ett gyllene tillfälle att lägga in nästa växel?

För två veckor sedan deltog jag i ett webbinarium där bland annat två intressanta grafer presenterades. Den ena grafen visade börsraset i USA under mars månad varpå den andra grafen visade kostnaden för annonsering via Facebook - dessa bägge grafer stod nästan i direkt korrelation till varandra. När många företag nu upphör med sin marknadsföring så gynnar det också dig som väljer att fortsätta med din strategi. Enkelt beskrivet innebär detta att du för samma investering, i kronor och ören, nu lyckas nå ut till långt fler potentiella kunder jämfört med vad som har varit möjligt tidigare. 

Under dessa märkliga tider har också skärmtiden ökat med ett genomsnitt om närmare 45%, detta gäller även tiden vi spenderar i olika sociala medier. Ni som känner till oss sedan tidigare, vet redan att vi under de senaste fem åren har pratat om just vikten av att synas i dessa digitala plattformar - dock är denna sanning just nu mer aktuell än någonsin. 

Naturligtvis finns det ett stort värde i din roll som fastighetsmäklare att fortsätta synas gentemot intressenter och blivande kunder via dessa plattformar. I rollen finns dock ett ännu viktigare uppdrag, vilket handlar om att se till så att din kund får till bästa möjliga affär och högsta möjliga slutpris vid sin försäljning. Kanske skulle vi rent av kunna argumentera att marknadsföringen av dina bostäder till salu under dessa tider blir mindre av marknadsföring och mer av en naturlig beståndsdel i försäljningsarbetet. Och när det kommer till din marknads- & försäljningsbudget handlar det således inte om att minimera kostnaderna utan istället att maximera dina intäkter. Inte minst i en tid då det är sannolikt att även Sverige kommer att få uppleva färre säljare en tid framöver. 

Ett par tankar att ta med sig kring den digitala marknadsföring unde Covid-19:

●    Sociala medier har blivit billigare, mer värde per investerad krona. 
●    Ökad skärmtid, dina intressenter finns nu i allra högsta grad på sociala medier. 
●    Sannolikt färre säljare framöver, viktigare att maximera intäkten per affär.  
●    Marknadsföring av bostäder bör ses som en naturlig del i försäljningsprocessen. 

En god vän till mig beskrev sin syn på marknadsläget genom att formulera meningen “Du bromsar ju inte i en uppförsbacke”. Kanske kan dessa ord sammanfatta det mesta som berörs här ovan och även fungera som avslutning för detta inlägg. 

Hur resonerar du och kollegorna på kontoret kring er marknadsföringsstrategi under rådande situation?  

Med värme,

Rikard Jonsson, Growth Manager @ Adfenix
0703 - 74 99 99 
rikard@adfenix.com
 

Skapad 23 april 2020
Uppdaterad 8 mars 2023
Sponsrat