Cecilia Beck-Friis
Nyhet Bransch 13 februari 2020

Tillsammans in i 20-talet!

Cecilia Beck-Friis, vd Hemnet, skriver om bolagets utveckling från ett branschinitiativ till ett kundfokuserat bolag och skickar med en hälsning om hur det nära och långvariga samarbetet med fastighetsmäklarbranschen är värt att hyllas.

Det är ett händelserikt decennium för bostadsbranschen vi nu lagt bakom oss. Det gäller även Hemnet. Vi gick under de här åren från att vara ett branschinitiativ till att bli ett mer kommersiellt och kundfokuserat bolag. Det har inneburit många förändringar för oss som bolag - men även nya arbetssätt och samarbetsformer mellan oss och mäklarbranschen. Som i alla långa förhållanden har det funnits tillfällen där vi sett lite olika på saker. Det som däremot alltid förenar oss är vår gemensamma strävan för en väl fungerande bostadsmarknad med bostadsaffärer som är effektiva och smidiga för alla marknadens aktörer. Här ska vi vara stolta över oss själva som bransch - Sverige har en av de mest effektiva bostadsmarknaderna för att köpa och sälja bostäder i världen. 

Det har nog inte undgått någon aktiv mäklare att de senaste åren på Hemnet till stor utsträckning handlat om att utveckla nya produkter och tjänster. När vi nu går in i ett nytt år hoppas vi att bilden kring vad vi har jobbat med, och varför, har klarnat något. Vi har länge vetat att bostadssäljare efterfrågat fler möjligheter att påverka sin försäljning på Hemnet. Därför kan alla bostadssäljare nu välja mellan tre olika paket i samband med att de köper sin annons hos oss, beroende på i vilken utsträckning man vill satsa på sin bostadsannonsering: Hemnet Bas (bostadsannonsen på Hemnet), Plus och Premium. Valfrihet har varit en ledstjärna i det här arbetet, tillsammans med en annan viktig grundpelare i vår strategi: att bygga vår affär tillsammans med mäklarbranschen. 

Redan när Hemnet började ta betalt för bostadsannonsen 2013 tog vi beslutet att annonsen på Hemnet skulle betalas av bostadssäljarna. En bidragande orsak var att inte bidra till fler fasta kostnader i mäklararvodet. Parallellt ersätter vi mäklarbranschen för arbetet som görs med bostadsannonserna på Hemnet - under 2019 betalade vi ut över 120 miljoner kronor för ändamålet - och när vi arbetar fram nya produkter ser vi till att mäklarna har möjlighet att ta del av försäljningen genom provision. Vi kommer fortsätta att utveckla vårt erbjudande i vår strävan att bygga världens bästa bostadsportal - men vi kommer precis som vi alltid gjort göra det med branschens intressen i åtanke.  

Vi är glada och stolta över vårt nära samarbete med mäklarkåren. Tillsammans hjälper vi hundratusentals människor varje år med en av de viktigaste affärerna man gör i livet - att köpa eller sälja en bostad. Det är ett viktigt arbete - och ett arbete vi tycker är värt att hylla. På Hemnet jobbar vi nu hårt för att finslipa de sista detaljerna inför Sveriges nya bostadsgala Guldhemmet. På Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm får vi inte plats fler än 300 - men med Guldhemmet vill vi hylla hela branschen. Vår förhoppning är att det ska hjälpa sätta lite strålkastarljus på det viktiga arbete som görs varje dag, runt omkring i mäklarsverige. 

Jag ser fram emot ett riktigt bra bostadsår, och att få fira branschens framgångar tillsammans med en del av er på Guldhemmet den 5 mars!  

Cecilia Beck-Friis
Hemnet

Skapad 13 februari 2020
Uppdaterad 8 mars 2023
Sponsrat