Bostadsrättens indirekta nettoskuld
Du som är medlem kan se det inspelade webinariet om bostadsrättens indirekta nettoskuld.
Du som är medlem kan se det inspelade webinariet om bostadsrättens indirekta nettoskuld.
Mäklaren förelades därför att ge in en förteckning över de förmedlingsuppdrag han hade haft under en viss period. Av dessa valdes därefter ut 23 objekt, samtliga bostadsrätter, vilka var de som befanns ha den största avvikelsen mellan utgångspriset och försäljningspriset.
Mäklaren anförde bl.a. att han vid marknadsvärdesbedömningen för samtliga objekt grundat sig på en sammanlagd bedömning av försäljningsstatistik, bostädernas läge och skick, månadsavgiften samt föreningens ekonomiska ställning. Han har inte medvetet satt ett pris för att locka till ett större intresse utan det har alltid varit av yttersta vikt för honom att en säljare accepterar att sälja för utgångspriset. Mäklare anförde vidare att det har varit en extra stor utmaning att förutspå vad marknaden varit beredd att betala för en bostad under den efterfrågade perioden då det varit ett mycket lågt utbud i kombination med ett historiskt lågt ränteläge. Dessutom har ett antal bostäder sålts innan visning och för att en säljare ska acceptera att avsluta affären innan visning kräver säljaren oftast ett högre pris än utgångspriset. I de fall budgivning skett upplever han att spekulanterna ryckts med i budgivningen eftersom man sett att fler varit intresserade av den typen av bostad.
FMI har i sitt beslut hänvisat till fastighetsmäklarlagen som anger att en fastighetsmäklare ska utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed, vilket bl.a. innebär att mäklaren är skyldig att följa även annan lagstiftning som är tillämplig på mäklarens agerande. Enligt marknadsföringslagen ska marknadsföring stämma överens med god marknadsföringssed. I kravet på god marknadsföringssed ligger bl.a. ett krav på vederhäftighet. I förarbetena till fastighetsmäklarlagen anges att det strider mot marknadsföringslagen med vilseledande prisupplysningar vid marknadsföring av bostäder. Ett så kallat lockpris anses innebära att ett förmedlingsobjekt i marknadsföringen bjuds ut till ett pris som väsentligen avviker från det bedömda marknadsvärdet eller som ligger väsentligt under det pris som säljaren är beredd att acceptera.
I de granskade förmedlingarna har den procentuella skillnaden mellan det annonserade priset och köpeskillingen i åtta fall uppgått till mellan 50-84 procent, i sex fall till mellan 40-49 procent och i nio fall till mellan 31-39 procent. FMI ifrågasätter dessutom hur relevant en försäljningsstatistik är som ligger långt bak i tiden.
FMI finner att det förhållandet att den slutliga köpeskillingen i samtliga redovisade förmedlingar väsentligt överstiger utgångspriset inte kan förklaras på något annat sätt än att mäklaren systematiskt har använt sig av lockpriser. De omständigheter och förklaringar som mäklaren åberopat utgör inte sådana omständigheter att han kan anses ha saknat möjlighet att ange mer korrekta prisuppgifter i marknadsföringen av de förmedlade objekten. FMI finner därför att utredningen visar att mäklaren har åsidosatt sin omsorgsplikt och god fastighetsmäklarsed på ett sätt som är varningsgrundande.
Johanna Stampe
Bitr. förbundsjurist
/ Juridik 17 maj 2023 Högsta Förvaltningsdomstolen har i ett avgörande från den 11 maj 2023 kommit fram till att det inte strider mot god fastighetsmäklarsed att i marknadsföringen…
/ Bransch 12 januari 2023 Vilka var egentligen de riktigt heta frågorna som dök upp 2022? Mäklarsamfundet har sammanställt en lista på de tre mest klickade artiklarna från förra året. Ta…
/ Juridik 16 juni 2022 I detta säsongens sista nyhetsbrev vill vi passa på att redogöra för innehållet i två domar från Kammarrätten i Göteborg, domar som kanske inte riktigt fått den…
/ Bransch 20 maj 2021 I maj 2020 inledde Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) en så kallad tematisk granskning av pris i marknadsföring. Nu, ett år senare, är granskningen klar. Av de…
/ Bransch 15 oktober 2020 Vissa frågor är precis som en bumerang. De försvinner för en tid men sedan kommer de tillbaka lika snabbt som de försvann. För fastighetsmäklarbranschen är…
/ Press/Opinion 7 december 2017 Införandet av accepterat pris ledde till 15 procent högre utgångspriser, lockpriser påverkar inte försäljningstiden och lockpriser leder inte till högre…
/ Juridik 2 februari 2017
/ Press/Opinion 13 maj 2015 Den 5 maj anordnade Mäklarsamfundet och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) sitt årliga BostadsForum. Temat var ”Oberoende samtal om prissättning på en…
/ Bransch 16 april 2015 Som många av er sett skapade förra numret av Nyhetsbrevet Fastighetsmäklaren debatt, bland annat i Dagens Industri. Vi välkomnar så väl granskning av s.k.…
/ Bransch 1 april 2015 Med den pågående lockprisdebatten och den ökande oron hos konsumenterna som utgångspunkt har Mäklarsamfundets styrelse tagit fram svar på de vanligaste…
/ Bransch 19 februari 2015 Under den gångna veckan har tidningen Dagens Industri publicerat en rad artiklar på temat ”Di granskar lockpriserna på bostäder”. Granskningen bottnar dels i de…
/ Bransch 22 januari 2015 En av de många kompetenser en fastighetsmäklare besitter är att göra en korrekt bedömning av värdet på det objekt som ska förmedlas. På en allt mer…