
Bostadsrättens indirekta nettoskuld
Du som är medlem kan se det inspelade webinariet om bostadsrättens indirekta nettoskuld.
Du som är medlem kan se det inspelade webinariet om bostadsrättens indirekta nettoskuld.
Tillsynsärendet
Anmälare var en uppdragsgivare som hade anlitat mäklaren för ett förmedlingsuppdrag. I det kontrakt som tecknades med de första köparna infördes en öppen besiktningsklausul. Köparna åberopade sin rätt till återgång därefter avslutades uppdraget. Ett nytt uppdragsavtal tecknades med en annan mäklare. I samband med den nya annonseringen fick anmälarna ett reklamblad från den första mäklaren i brevlådan. Denna marknadsföring innehöll bland annat rubriken ”Nu har jag sålt ännu en bostad i ditt område” tillsammans med bilder på fastigheten. I anmälan framfördes misstankar om att utskicket lett till ett mindre intresse vid omförsäljningen.
Mäklaren tillbakavisade kritiken. Hon anförde bland annat att reklamförsändelsen var en del av franchisekedjans marknadsföring och att marknadsavdelningen inte fått informationen om att köpet återgått på grund av semestertider. Både mäklaren och företagets marknadsavdelning bad kunden om ursäkt för det inträffade. Enligt mäklaren hade kunden lämnat ett samtycke till eftermarknadsföring.
Marknadsföring av den egna mäklartjänsten
Fastighetsmäklarinspektionen har i beslutet hänvisat till följande uttalande i ett tidigare tillsynsärende.
Om en mäklare vid sin marknadsföring önskar använda sig av en bild på ett objekt som han tidigare förmedlat, kan mäklaren enkelt inhämta berördas samtycke till marknadsföringen i förväg. Att inte infordra samtycke (lämpligen skriftligt) från både köpare och säljare om att uppgifter om dem kan komma att användas vid marknadsföring av den egna mäklartjänsten är inte förenligt med god fastighetsmäklarsed.
Det samtycke som inhämtats i den aktuella förmedlingen avsåg enbart marknadsföring på webbplatsen. Något samtycke för att marknadsföra objektet i ett reklamutskick hade inte inhämtats från någon av parterna. Denna underlåtelse ansågs varningsgrundande. Marknadsföringen innehöll dessutom ett felaktigt påstående om att fastigheten var såld. Mäklaren meddelades därför även varning för att ha agerat i strid med marknadsföringslagen och den allmänna omsorgsplikten i fastighetsmäklarlagen.
Beslutet (dnr 1700/16) har inte vunnit laga kraft. Läs hela beslutet här.
Tänk på att:
Annika Ahlberg
Förbundsjurist
/ Juridik 14 november 2024 Drönare har blivit alltmer populärt att använda bland mäklare för att inhämta material till marknadsföringen av bostäder. Eftersom bild- och videoupptagningen…
/ Juridik 9 februari 2023 Så har då Högsta förvaltningsdomstolen äntligen kommit med besked när det gäller den för fastighetsmäklarbranschen så viktiga frågan om vilket ansvar en…
/ Juridik 10 mars 2022 I den hårt konkurrensutsatta marknad som ni fastighetsmäklare verkar i finner ni ofta kreativa vägar för att knyta an nya kunder. Detta genererar såklart ofta…
/ Juridik 27 januari 2022 I ett mål gällande en på senare tid hett omdebatterad fråga, den om en fastighetsmäklares ansvar för uppgifter som härrör från en uppdragsgivare, har vi nu sett…
/ Juridik 17 juni 2021 Dokumentation från badrumsrenoveringen är något som köpare ofta efterfrågar för att försäkra sig om att badrummet är i gott skick och att arbetena är utförda av…
/ Juridik 28 januari 2021 En vanlig fråga till juristerna på Mäklarsamfundet är hur antalet rum ska redovisas på ett korrekt sätt vid marknadsföringen av en bostad. Det har nyligen…
/ Juridik 22 mars 2018 Ett mer vanligt förekommande inslag i en fastighetsmäklares vardag är marknadsföring av den egna mäklartjänsten efter det att förmedlingen lett till ett…
/ Juridik 24 november 2016 Innovationslusten att nå ut till potentiella kunder är sedan en längre tid tillbaka stor bland Sveriges fastighetsmäklare. Många av de faktiska sätten att…
/ Juridik 10 november 2016 Frågan om det krävs tillstånd för fotografering och filmning från s.k. drönare, dvs. radiostyrda luftfarkoster, prövades i en nyligen meddelad dom i Högsta…