Bostadsrättens indirekta nettoskuld
Du som är medlem kan se det inspelade webinariet om bostadsrättens indirekta nettoskuld.
Du som är medlem kan se det inspelade webinariet om bostadsrättens indirekta nettoskuld.
Nyligen genomförde vi en enkätundersökning bland medlemmarna i Mäklarsamfundet där vi ställde frågor om er upplevelse av värderingslandskapet just nu. Vi frågade bland annat vilka förändringar medlemmarna sett gällande värderingar efter att riktlinjerna från European Banking Authority (EBA) trädde i kraft, hur vanligt det är att man inte får betalt för värderingar som ska utgöra underlag för låneutbetalning, hur mycket man som regel får betalt och hur lång tid en genomsnittlig skriftlig värdering tar att göra inklusive platsbesök, skrivbordsarbete, administration, fakturering med mera. Enkäten ger en något blandad och mycket intressant bild av läget på värderingsmarknaden just nu.
Av enkätsvaren att döma är det tyvärr allt för vanligt att fastighetsmäklare genomför skriftliga värderingar som ska vara underlag för kreditutbetalning utan att få betalt för detta. En konsekvens av de nya riktlinjerna är att banken inte får acceptera en värdering som görs för låneutbetalning/vid tillträdet av den fastighetsmäklare som förmedlat bostaden. Vissa banker har därför börjat kräva att till exempel en kollega ska göra en ny värdering. Eftersom en riktig värdering inte minst kräver platsbesök bör också den fastighetsmäklare som genomför värderingen få skäligt betalt för detta. Vi har en pågående dialog med Bankföreningen om hur riktlinjerna ska tolkas och hanteras, där inte minst frågan om betalning för nedlagt arbete nu när värderingarna kommer att kräva mer av fastighetsmäklarna är en del i samtalet. Vi har sedan tidigare också tagit fram en så kallad beställarhandledning, som definierar vad som ska ingå i en värdering som ska användas för kreditgivning. Följer man den, så uppfylls innehållskraven som bankerna behöver förhålla sig till enligt de nya riktlinjerna. Den hittar ni här.
Att döma av enkätsvaren kontakter med medlemmar och andra intressenter har ännu ingen tydlig praxis och tydlig tolkning etablerats om vad som krävs och hur värderingsprocessen ska gå till framöver. Att det här finns både utmaningar och möjligheter är uppenbart. Sammantaget bör efterfrågan på ordentliga, kvalitativa skriftliga värderingar genomförda av fastighetsmäklare öka. Inte minst eftersom det nu är drygt fem år sedan amorteringskravet och tillhörande femårsregel infördes. När kraven på värderingarna ökar behöver det mötas av en skälig prisnivå för värderingar. Här finns alltså en möjlighet till ökade intäkter för fastighetsmäklaren som värderingsman.
Joakim Lusensky
Analys- och Kommunikationschef Mäklarsamfundet
/ Press/Opinion 28 november 2024 Det har aldrig varit enklare att värdera sin bostad med hjälp av en AVM-tjänst (Automated Valuation Model). Flera kostnadsfria, automatiserade…
/ Juridik 31 oktober 2024 Förbudet mot närståendeförmedling har under åren utvidgats såväl vad gäller kretsen av närstående som typen av uppdrag som fastighetsmäklaren har haft.…
/ Bransch 4 maj 2023 Frågan om bankvärderingar är alltid aktuell. Visste du att mäklarorganisationerna och bankerna, genom Svenska Bankföreningen, kommit överens om att en sådan…
/ Bransch 20 maj 2021 Mäklarsamfundet följer upp förra nyhetsbrevets informationstext om de nya riktlinjerna från EBA, som bland annat kommer att innebära fler värderingsuppdrag för…
/ Bransch 6 maj 2021 Snart börjar nya riktlinjer från den europeiska bankmyndigheten EBA att gälla. Från och med den 30 juni kommer det att ställas högre krav på kreditgivares…
/ Juridik 20 maj 2020 En ägare kan vilja genomföra en värdering inför en eventuell försäljning, men även inför en kommande separation eller t.ex. i syfte att förhandla om sina lån.…
/ Bransch 23 april 2020 Svenska institutet för standarder (Sis) har för första gången sedan 1978 uppdaterat och reviderat sin standard för areamätning.
/ Juridik 30 oktober 2019 Rubriken till trots är det här ingen filmrecension. Avsikten är istället att kort sagt uppmärksamma dig på ett scenario där din förmedlingstjänst kan bli…