Hoppa till huvudinnehåll
Medlem? Logga in

Top

  • Nyhetsbrev
  • Pressrum
  • In English
  • Om oss
  • Kontakt
  • Karriär

Huvudmeny top

  • För fastighetsmäklare
  • För konsument
  • Utbildning
  • Opinion och analys
Sök mäklare
Bli medlem
Logga in
Sök
Mobile Menu

Mobile menu

  • För fastighetsmäklare
    • Juridik
      • Fastighetsmäklarlagen
      • Juridiska artiklar nyhetsbrev
      • GDPR
    • Medlemskap
      • Bli medlem
      • Dolda Felförsäkring
      • Försäkringar
      • Utträde
      • Nämnder
        • FRN - branschgemensam tvistlösningsnämnd
        • Disciplinnämnd
    • Mäklarsamfundets årsmöte 2025
    • bopedia
    • AML-stöd
    • Forskning & Uppsatser
    • Riktlinjer för trygga anställningar
    • Internationellt
    • Jobbforum
      • Företag/Franchise
      • Söker arbete
      • Söker medarbetare
    • Samarbetspartners
    • Kretsar
      • Mellansvenska kretsen
      • Norrlandskretsen
      • Skånekretsen
      • Småland/Blekingekretsen
      • Stockholmskretsen
      • Västsvenska kretsen
    • Stadgar, policydokument
      • Rekommendationer
    • Mäklarsamfundet 100 år
      • Mäklarsamfundets jubileumsbok
  • För konsument
    • Köpa med mäklare
    • Sälja med mäklare
    • Budgivning
    • Faktablad & råd
    • Konsumentkollen
    • Prisstatistik
    • Länkarkiv
  • Utbildning
    • Anmälan kurser
    • Utbildningsverksamheten
    • GDPR - Behandling av personuppgifter
    • Kurskrav
    • Juridiska kurser
    • Jord och skog
    • Kommersiella fastigheter
    • Biktfadern
    • Kvalificerad Fastighetsmäklarassistent
    • Mäklarakademin
    • För studenter
    • Hur blir jag fastighetsmäklare?
    • Litteratur
    • Finanspolisen informerar
  • Opinion och analys
    • Mäklarsamfundets reformprogram
    • Debatterat och publicerat
    • Analyser och rapporter
      • Mäklarsamfundets branschrapport 2024
      • Mäklarinsikt
      • Temarapporter
    • Remissvar
    • Talkshow - Tak över huvudet
    • Hemägandets samhällsnytta
    • Näringspolitisk agenda
    • Panelsamtal mm
  • Bli medlem
  • Sök mäklare
  • Nyhetsbrev
    • Bransch
    • Juridik
    • Konsument
    • Medlem
    • Press/Opinion
    • Rapport
    • Utbildning
    • Kontakt
    • Nyhetsbrev arkiv
  • Pressrum
  • In English
    • Mäklarsamfundet (Association of Swedish Real Estate Agents)
    • Konsumentkollen – Consumer TV
    • English dictionary
    • Report: The Swedish Housing Market and Real Estate Agents
  • Om oss
    • Kalender
    • Medarbetare
    • Styrelse
    • Valkommitté
    • Lediga tjänster
    • Logotyper
    • Mäklarsamfundets jubileumsbok
    • Mspecs
    • Hemnet
      • Historien om Hemnet
      • Mäklarsamfundet och Hemnetaffären
    • Svensk Mäklarstatistik
    • Cookie-policy
    • Integritetspolicy - icke medlem
    • Integritetspolicy - medlem
  • Kontakt
  • Karriär
  • För fastighetsmäklare
    Bostadsrättens indirekta nettoskuld
    Nettoskuld webinarium

    Bostadsrättens indirekta nettoskuld

    Du som är medlem kan se det inspelade webinariet om bostadsrättens indirekta nettoskuld.

    Se inspelningen här
  • För konsument
  • Utbildning
  • Opinion och analys
  • För fastighetsmäklare
    • Juridik
      • Fastighetsmäklarlagen
      • Juridiska artiklar nyhetsbrev
    • Medlemskap
      • Bli medlem
      • Dolda Felförsäkring
      • Försäkringar
      • Utträde
      • Nämnder
        • FRN - branschgemensam tvistlösningsnämnd
        • Disciplinnämnd
    • Mäklarsamfundets årsmöte 2025
    • bopedia
    • AML-stöd
    • Forskning & Uppsatser
    • Riktlinjer för trygga anställningar
    • Internationellt
    • Jobbforum
      • Företag/Franchise
      • Söker arbete
      • Söker medarbetare
    • Samarbetspartners
    • Kretsar
      • Mellansvenska kretsen
      • Norrlandskretsen
      • Skånekretsen
      • Småland/Blekingekretsen
      • Stockholmskretsen
      • Västsvenska kretsen
    • Stadgar, policydokument
      • Rekommendationer
    • Mäklarsamfundet 100 år
      • Mäklarsamfundets jubileumsbok
  • För konsument
    • Köpa med mäklare
    • Sälja med mäklare
    • Budgivning
    • Faktablad & råd
    • Konsumentkollen
    • Prisstatistik
    • Länkarkiv
  • Utbildning
    • Anmälan kurser
    • Utbildningsverksamheten
    • GDPR - Behandling av personuppgifter
    • Kurskrav
    • Juridiska kurser
    • Jord och skog
    • Kommersiella fastigheter
    • Biktfadern
    • Kvalificerad Fastighetsmäklarassistent
    • Mäklarakademin
    • För studenter
    • Hur blir jag fastighetsmäklare?
    • Litteratur
    • Finanspolisen informerar
  • Opinion och analys
    • Mäklarsamfundets reformprogram
    • Debatterat och publicerat
    • Analyser och rapporter
      • Mäklarsamfundets branschrapport 2024
      • Mäklarinsikt
      • Temarapporter
    • Remissvar
    • Talkshow - Tak över huvudet
    • Hemägandets samhällsnytta
    • Näringspolitisk agenda
    • Panelsamtal mm

Genvägar

  • Kontakta Mäklarsamfundet

Breadcrumb

  1. Hem
  2. Nyheter
  3. Vad är ett förmedlingsuppdrag?
Nyhet Konsument 13 oktober 2016

Vad är ett förmedlingsuppdrag?

Innan man anlitar en fastighetsmäklare kan det vara bra att ha koll på vilka typer av avtal som förekommer i samband med en bostadsförsäljning. I veckans Konsumentkollen berättar Magnus Bäckström vad ett förmedlingsuppdrag är och vad det innebär.

Se avsnittet här

  • Facebook share
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Skapad 13 oktober 2016
Uppdaterad 27 mars 2023
Kundvägledarna Förmedlingsuppdraget Konsumentkollen

Relaterade nyheter

Sommartips från Mäklarsamfundets kundvägledare
Sommartips från Mäklarsamfundets kundvägledare

Sommartips från Mäklarsamfundets kundvägledare

 / Konsument 16 maj 2024  Mäklarsamfundets kundvägledare tar emot samtal från köpare, säljare, spekulanter och andra som har frågor om mäklartjänsten och bostadsaffären. Under år 2023…

Mäklarsamfundets kundvägledare fyller 20 år!
Mäklarsamfundets kundvägledare fyller 20 år!

Mäklarsamfundets kundvägledare fyller 20 år!

 / Medlem 3 april 2024  Det var 2004 som Mäklarsamfundet inrättade tjänsten och anställde Titti Öhrn med titeln kundombudsman. Magnus Bäckström tog över 2016.Tre år senare förstärktes…

Frågorna dina kunder ställde 2022
Frågorna dina kunder ställde 2022

Frågorna dina kunder ställde 2022

 / Bransch 12 januari 2023  Mäklarsamfundets Kundvägledare tar varje år emot samtal från tusentals köpare, säljare och spekulanter med frågor om bostadsaffärer. Magnus Bäckström berättar…

Radiotips: Mäklarsamfundets kundvägledare i P1
Radiotips: Mäklarsamfundets kundvägledare i P1

Radiotips: Mäklarsamfundets kundvägledare i P1

 / Konsument 5 maj 2022  Vad gäller egentligen när man flyttar in och märker att något inte riktigt fungerar som det ska? Vår kundvägledare Magnus var i förra veckan med i P1 för att…

Högtryck hos Mäklarsamfundets kundvägledare
Högtryck hos Mäklarsamfundets kundvägledare

Högtryck hos Mäklarsamfundets kundvägledare

 / Medlem 17 september 2020  Mäklarsamfundets kundvägledare går mot all time high i samtalsmängd. Från 1 januari till 31 augusti tog kundvägledarna emot 3 156 samtal. Håller trenden i sig…

Fulel prövat i tingsrätten
Fulel prövat i tingsrätten

Fulel prövat i tingsrätten

 / Juridik 12 mars 2020  Ansvaret för brister i elsäkerhet bör vara en mycket viktig fråga vid överlåtelser av begagnade bostäder. I två aktuella avgöranden har tingsrätter prövat vad…

Elsäkerhet – vanliga frågor till kundvägledarna
Elsäkerhet – vanliga frågor till kundvägledarna

Elsäkerhet – vanliga frågor till kundvägledarna

 / Bransch 30 januari 2020  En köpare bör utgå från att en äldre fastighet kan ha elinstallationer som är lika gamla som byggnaden. Elsystemet och andra installationer ingår normalt inte i…

Uppsägning av förmedlingsuppdrag
Uppsägning av förmedlingsuppdrag

Uppsägning av förmedlingsuppdrag

 / Juridik 12 december 2019  När en uppdragsgivare säger upp förmedlingsuppdraget finns, som så ofta annars, vissa saker som mäklaren alltid ska göra och förhålla sig till – men situationen…

Blåst på konfekten - när förmedling blir värdering
Blåst på konfekten - när förmedling blir värdering

Blåst på konfekten - när förmedling blir värdering

 / Juridik 30 oktober 2019  Rubriken till trots är det här ingen filmrecension. Avsikten är istället att kort sagt uppmärksamma dig på ett scenario där din förmedlingstjänst kan bli…

Dolda bud igen – riskabelt men varken nytt eller olagligt
Dolda bud igen – riskabelt men varken nytt eller olagligt

Dolda bud igen – riskabelt men varken nytt eller olagligt

 / Juridik 28 mars 2019  Det har förekommit uppgifter i media om att förekomsten av så kallade dolda bud ökat på bostadsmarknaden. Det är knappast en nyhet att det är möjligt för…

Har du koll på köparens finansiering vid förmedling i små bostadsrättsföreningar?
Har du koll på köparens finansiering vid förmedling i små bostadsrättsföreningar?

Har du koll på köparens finansiering vid förmedling i små bostadsrättsföreningar?

 / Medlem 24 januari 2019  Det finns mycket som kan påverka bankens vilja att bevilja lån för bostadsköpare. Till exempel om köpet avser en bostad i en liten bostadsrättsförening. Vad bör…

Hur går ett tillträde till?

Hur går ett tillträde till?

 / Konsument 8 juni 2018  En tid efter kontraktsskrivning är det dags för tillträde, men hur går ett tillträde till? I ett sprillans nytt avsnitt av Konsumentkollen går Mäklarsamfundets…

Kollega eller assistent som medverkar i förmedlingsuppdraget

Kollega eller assistent som medverkar i förmedlingsuppdraget

 / Juridik 25 maj 2018  Det närmar sig semestertider och frågan vem eller vilka som kan medverka i ett pågående förmedlingsuppdrag aktualiseras. Vad får en registrerad medhjälpare…

Uppgift om förrådets area leder till tvister

Uppgift om förrådets area leder till tvister

 / Konsument 25 maj 2018  Den senaste tiden har jag som Mäklarsamfundets kundombudsman tagit emot ovanligt många samtal från både köpare och säljare gällande att lägenhetsförrådets…

Lästips: Boköpsfällan du vill undvika till varje pris

Lästips: Boköpsfällan du vill undvika till varje pris

 / Konsument 17 maj 2018  I veckan publicerade Di en artikel om att bostadskonsumenter riskerar att hamna i en situation där de tvingas bryta köpekontraktet. Något som kan bli mycket…

Svävarklausul/återgångsvillkor

Svävarklausul/återgångsvillkor

 / Konsument 22 mars 2018  Köpare och säljare kan ibland ha behov att i ett köpekontrakt avtala om att köpet ska återgå under vissa förutsättningar. I senaste avsnittet av Konsumentkollen…

Konsumentinsikt – konsumenternas vanligaste frågor om bostadsaffären

Konsumentinsikt – konsumenternas vanligaste frågor om bostadsaffären

 / Konsument 19 mars 2018  Mäklarsamfundets kundombudsman tar varje år emot över 3000 samtal från Sveriges bostadskonsumenter. Det ger ett omfattande underlag som visar vilka frågor som…

Konsumentkollen: Friskrivningsklausul

Konsumentkollen: Friskrivningsklausul

 / Konsument 8 mars 2018  Köpare och säljare kan avtala om en friskrivningsklausul, men vad innebär den? I det senaste avsnittet av Konsumentkollen går Mäklarsamfundets kundombudsman…

Ångerrätt – förmedlingsuppdrag

Ångerrätt – förmedlingsuppdrag

 / Konsument 22 februari 2018  Konsumentkollen är tillbaka med nya avsnitt! I detta avsnitt går Magnus Bäckström igenom vad du som säljare bör tänka på om du vill säga upp…

Ansvaret för åtgärder i ett förmedlingsuppdrag

Ansvaret för åtgärder i ett förmedlingsuppdrag

 / Juridik 16 november 2017  Ansvar för förmedlingsuppdraget ur ett tillsynsperspektiv.

Högtryck hos Mäklarsamfundets kundombudsman

Högtryck hos Mäklarsamfundets kundombudsman

 / Konsument 17 augusti 2017  Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström tar varje år emot över 3 000 samtal från bostadskonsumenter. Under sommaren brukar aktiviteten avta något och…

Vilka ersättningsformer kan avtalas med mäklaren?

Vilka ersättningsformer kan avtalas med mäklaren?

 / Konsument 21 juni 2017  Om du ska anlita en mäklare finns olika alternativ hur mäklarens provision eller ersättning kan beräknas. I det senaste avsnittet av Konsumentkollen går…

Tvist efter köpet

Tvist efter köpet

 / Konsument 8 juni 2017  Får fastighetsmäklaren hjälpa till att reda ut tvister mellan köpare och säljare? I det senaste avsnittet av Konsumentkollen reder Mäklarsamfundets…

Mäklarens upplysningsplikt

Mäklarens upplysningsplikt

 / Konsument 24 maj 2017  Vad ska mäklaren informera om? Vilket ansvar har mäklaren om det finns fel och brister i bostaden? I avsnitt 17 av Konsumentkollen går Mäklarsamfundets…

Konsumentkollen avsnitt 16 – Handpenning

Konsumentkollen avsnitt 16 – Handpenning

 / Konsument 11 maj 2017  Hur stor ska handpenningen vara? Varför ska handpenningen deponeras på fastighetsmäklarens klientmedelskonto? Vad är ett depositionsavtal? Mäklarsamfundets…

Köparens undersökningsplikt

Köparens undersökningsplikt

 / Konsument 27 april 2017  Funderar du på att köpa en bostad? Då har du en plikt att noggrant undersöka bostaden, en s.k. undersökningsplikt. I avsnitt 15 av Konsumentkollen förklarar…

Vem ansvarar för det trasiga kylskåpet?

Vem ansvarar för det trasiga kylskåpet?

 / Konsument 12 april 2017  De absolut vanligaste frågorna till Mäklarsamfundets kundombudsman handlar om tvist kring fel och brister i bostaden exempelvis att kylskåpet gått sönder mellan…

Fel i objektsbeskrivningen

Fel i objektsbeskrivningen

 / Konsument 30 mars 2017  Om det efter köpet upptäcks fel i objektsbeskrivningen, t.ex. att årsavgiften till bostadsrättsföreningen inte stämmer, vem ansvarar för detta? I avsnitt 13 av…

Uppsägning av förmedlingsuppdraget med fastighetsmäklaren

Uppsägning av förmedlingsuppdraget med fastighetsmäklaren

 / Konsument 16 mars 2017  I veckans avsnitt av Konsumentkollen svarar kundombudsman Magnus Bäckström på frågan: Vad gäller om jag vill säga upp förmedlingsuppdraget med…

Säsongspremiär av Konsumentkollen!

Säsongspremiär av Konsumentkollen!

 / Konsument 2 mars 2017  Idag den 2 mars är det premiär för andra säsongen av Konsumentkollen. Under våren kommer Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström fortsätta att ge tips…

Om säljaren inte har flyttstädat, vad gäller då?

Om säljaren inte har flyttstädat, vad gäller då?

 / Konsument 22 december 2016  I säsongens tionde och sista avsnitt av Konsumentkollen svarar Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström på vad som gäller om köparen vid tillträdet…

Ytterligare bud innan kontraktsskrivning – vad gäller?

Ytterligare bud innan kontraktsskrivning – vad gäller?

 / Konsument 8 december 2016  Du har lagt bud på en bostad och säljaren vill skriva köpekontrakt med dig, men innan ni undertecknat avtalet inkommer ytterligare bud. Vad gäller då? Få svaret…

Vad ingår i köpet?

Vad ingår i köpet?

 / Konsument 24 november 2016  Vad brukar ingå och inte ingå när man köper en bostad? Hur är det med garderober, hatthyllor och badrumsskåp? Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström…

Om köparen inte kan betala vid tillträdet, vad gäller då?

Om köparen inte kan betala vid tillträdet, vad gäller då?

 / Konsument 10 november 2016  I sjunde avsnittet av Konsumentkollen svarar Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström på frågan – vad gäller om köparen inte kan betala vid tillträdet?…

Har jag rätt att få reda på vilka övriga budgivare är?

Har jag rätt att få reda på vilka övriga budgivare är?

 / Konsument 27 oktober 2016  I det sjätte avsnittet av Konsumentkollen svarar Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström på frågorna: Har jag rätt att få reda på vilka övriga budgivare…

Vilka lampor kan jag ta med mig när jag flyttar?

Vilka lampor kan jag ta med mig när jag flyttar?

 / Konsument 29 september 2016  Veckans fråga i Konsumentkollen handlar om belysning, vilka lampor kan jag ta med mig när jag flyttar? Vad är ett byggnadstillbehör och vad räknas som lös…

Jag hade högsta budet, men fick inte köpa. Varför?

Jag hade högsta budet, men fick inte köpa. Varför?

 / Konsument 15 september 2016  Tänk dig att du varit med i en budgivning och lagt det högsta budet. I tanken har du redan flyttat in, men plötsligt får du reda på att bostaden sålts till en…

Premiär för Konsumentkollen!

Premiär för Konsumentkollen!

 / Konsument 1 september 2016  Innan sommaren släpptes första avsnittet av Konsumentkollen som en teaser. Nu kör vi igång på riktigt! I varje nyhetsbrev under hösten kommer Mäklarsamfundets…

Smygpremiär för Konsumentkollen!

Smygpremiär för Konsumentkollen!

 / Konsument 30 juni 2016  Inslaget Konsumentkollen gjorde succé i bostadspodden Tak över huvudet och nu är det smygpremiär för Konsumentkollen i Mäklarsamfundets webb-tv! Här ger…

Förmedling av tomt med tillhörande husförslag ledde till varning

Förmedling av tomt med tillhörande husförslag ledde till varning

 / Juridik 25 februari 2016  FMI har nyligen meddelat varning i ett tillsynsärende där en mäklare endast hade i uppdrag att förmedla en tomt, men där mäklaren i marknadsföringen…

Mäklare varnad pga avsaknad av uppdragsavtal

Mäklare varnad pga avsaknad av uppdragsavtal

 / Juridik 17 september 2015  En mäklare har nyligen varnats pga att förmedlingsåtgärder vidtagits utan att ha ett skriftligt uppdragsavtal med en konsument.

Mäklare byter arbetsgivare – vem har rätt till uppdragen?

Mäklare byter arbetsgivare – vem har rätt till uppdragen?

 / Juridik 5 mars 2015  Vem har rätt till uppdragen när mäklaren byter arbetsgivare? Förbundsjurist Elina Schönnings svarar på frågan utifrån ett fastighetsmäklarrättsligt perspektiv.

Visa fler Stäng

Nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad - få vårt nyhetsbrev!
Medlemmar får nyhetsbrevet automatiskt. Du som inte är medlem kan ta del av vår Integritetspolicy här.

Om Mäklarsamfundet

Om webbplatsen

  • Cookie-policy
  • Kalender
  • Nyheter

Följ oss

Följ oss

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • X
  • Youtube

© 2025 Mäklarsamfundet

08-555 00 900 ∙ info@maklarsamfundet.se ∙ Råsundavägen 4, Box 1487, 171 28 Solna