Bostadsrättens indirekta nettoskuld
Du som är medlem kan se det inspelade webinariet om bostadsrättens indirekta nettoskuld.
Du som är medlem kan se det inspelade webinariet om bostadsrättens indirekta nettoskuld.
/ Konsument 16 maj 2024 Mäklarsamfundets kundvägledare tar emot samtal från köpare, säljare, spekulanter och andra som har frågor om mäklartjänsten och bostadsaffären. Under år 2023…
/ Medlem 3 april 2024 Det var 2004 som Mäklarsamfundet inrättade tjänsten och anställde Titti Öhrn med titeln kundombudsman. Magnus Bäckström tog över 2016.Tre år senare förstärktes…
/ Bransch 12 januari 2023 Mäklarsamfundets Kundvägledare tar varje år emot samtal från tusentals köpare, säljare och spekulanter med frågor om bostadsaffärer. Magnus Bäckström berättar…
/ Konsument 5 maj 2022 Vad gäller egentligen när man flyttar in och märker att något inte riktigt fungerar som det ska? Vår kundvägledare Magnus var i förra veckan med i P1 för att…
/ Medlem 17 september 2020 Mäklarsamfundets kundvägledare går mot all time high i samtalsmängd. Från 1 januari till 31 augusti tog kundvägledarna emot 3 156 samtal. Håller trenden i sig…
/ Bransch 26 mars 2020 Att svåra tider stundar är ingen överraskning för någon. Men trots coronaviruset kan man behöva byta bostad och frågan är hur man ska tänka då. Mäklarsamfundets…
/ Juridik 12 mars 2020 Ansvaret för brister i elsäkerhet bör vara en mycket viktig fråga vid överlåtelser av begagnade bostäder. I två aktuella avgöranden har tingsrätter prövat vad…
/ Bransch 30 januari 2020 En köpare bör utgå från att en äldre fastighet kan ha elinstallationer som är lika gamla som byggnaden. Elsystemet och andra installationer ingår normalt inte i…
/ Medlem 19 december 2019 God jul och gott nytt år, hälsar Mäklarsamfundets Kundvägledare – som hjälper dina kunder med frågor relaterade till bostadsaffären, i både stort och smått.
/ Juridik 28 mars 2019 Det har förekommit uppgifter i media om att förekomsten av så kallade dolda bud ökat på bostadsmarknaden. Det är knappast en nyhet att det är möjligt för…
/ Konsument 15 mars 2019 Mäklarsamfundets kundvägledare tar varje år emot över 3 500 samtal från Sveriges bostadskonsumenter. Det ger ett omfattande underlag som visar vilka frågor som…
/ Medlem 24 januari 2019 Det finns mycket som kan påverka bankens vilja att bevilja lån för bostadsköpare. Till exempel om köpet avser en bostad i en liten bostadsrättsförening. Vad bör…
/ Bransch 10 januari 2019 En av Mäklarsamfundets mest uppskattade tjänster är kundombudsmannen, som varje år tar över 3000 samtal med konsumenter. Kundombudsmannen Magnus Bäckström får…
/ Konsument 8 juni 2018 En tid efter kontraktsskrivning är det dags för tillträde, men hur går ett tillträde till? I ett sprillans nytt avsnitt av Konsumentkollen går Mäklarsamfundets…
/ Konsument 25 maj 2018 Den senaste tiden har jag som Mäklarsamfundets kundombudsman tagit emot ovanligt många samtal från både köpare och säljare gällande att lägenhetsförrådets…
/ Konsument 17 maj 2018 I veckan publicerade Di en artikel om att bostadskonsumenter riskerar att hamna i en situation där de tvingas bryta köpekontraktet. Något som kan bli mycket…
/ Konsument 22 mars 2018 Mäklarsamfundets kundombudsman tar varje år emot över 3000 samtal från Sveriges bostadskonsumenter. Det ger ett omfattande underlag som visar vilka frågor som…
/ Konsument 22 mars 2018 Köpare och säljare kan ibland ha behov att i ett köpekontrakt avtala om att köpet ska återgå under vissa förutsättningar. I senaste avsnittet av Konsumentkollen…
/ Konsument 19 mars 2018 Mäklarsamfundets kundombudsman tar varje år emot över 3000 samtal från Sveriges bostadskonsumenter. Det ger ett omfattande underlag som visar vilka frågor som…
/ Konsument 8 mars 2018 Köpare och säljare kan avtala om en friskrivningsklausul, men vad innebär den? I det senaste avsnittet av Konsumentkollen går Mäklarsamfundets kundombudsman…
/ Konsument 22 februari 2018 Konsumentkollen är tillbaka med nya avsnitt! I detta avsnitt går Magnus Bäckström igenom vad du som säljare bör tänka på om du vill säga upp…
/ Konsument 17 augusti 2017 Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström tar varje år emot över 3 000 samtal från bostadskonsumenter. Under sommaren brukar aktiviteten avta något och…
/ Juridik 21 juni 2017 Regeringen har nyligen fattat beslut om en ny elsäkerhetslag. Den nya lagen träder i kraft den 1 juli 2017. Syftet med den nya lagen är att stärka…
/ Konsument 21 juni 2017 Om du ska anlita en mäklare finns olika alternativ hur mäklarens provision eller ersättning kan beräknas. I det senaste avsnittet av Konsumentkollen går…
/ Juridik 8 juni 2017 Under den senaste tiden har Mäklarsamfundets kundombudsman fått flera telefonsamtal från köpare som blivit utlovade båtplats i samband med att de förvärvat en…
/ Konsument 8 juni 2017 Får fastighetsmäklaren hjälpa till att reda ut tvister mellan köpare och säljare? I det senaste avsnittet av Konsumentkollen reder Mäklarsamfundets…
/ Konsument 24 maj 2017 Vad ska mäklaren informera om? Vilket ansvar har mäklaren om det finns fel och brister i bostaden? I avsnitt 17 av Konsumentkollen går Mäklarsamfundets…
/ Konsument 11 maj 2017 Hur stor ska handpenningen vara? Varför ska handpenningen deponeras på fastighetsmäklarens klientmedelskonto? Vad är ett depositionsavtal? Mäklarsamfundets…
/ Konsument 12 april 2017 De absolut vanligaste frågorna till Mäklarsamfundets kundombudsman handlar om tvist kring fel och brister i bostaden exempelvis att kylskåpet gått sönder mellan…
/ Konsument 30 mars 2017 Om det efter köpet upptäcks fel i objektsbeskrivningen, t.ex. att årsavgiften till bostadsrättsföreningen inte stämmer, vem ansvarar för detta? I avsnitt 13 av…
/ Konsument 16 mars 2017 I veckans avsnitt av Konsumentkollen svarar kundombudsman Magnus Bäckström på frågan: Vad gäller om jag vill säga upp förmedlingsuppdraget med…
/ Konsument 2 mars 2017 Idag den 2 mars är det premiär för andra säsongen av Konsumentkollen. Under våren kommer Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström fortsätta att ge tips…
/ Konsument 22 december 2016 I säsongens tionde och sista avsnitt av Konsumentkollen svarar Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström på vad som gäller om köparen vid tillträdet…
/ Konsument 8 december 2016 Du har lagt bud på en bostad och säljaren vill skriva köpekontrakt med dig, men innan ni undertecknat avtalet inkommer ytterligare bud. Vad gäller då? Få svaret…
/ Konsument 24 november 2016 Vad brukar ingå och inte ingå när man köper en bostad? Hur är det med garderober, hatthyllor och badrumsskåp? Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström…
/ Konsument 10 november 2016 I sjunde avsnittet av Konsumentkollen svarar Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström på frågan – vad gäller om köparen inte kan betala vid tillträdet?…
/ Konsument 27 oktober 2016 I det sjätte avsnittet av Konsumentkollen svarar Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström på frågorna: Har jag rätt att få reda på vilka övriga budgivare…
/ Konsument 13 oktober 2016 Innan man anlitar en fastighetsmäklare kan det vara bra att ha koll på vilka typer av avtal som förekommer i samband med en bostadsförsäljning. I veckans…
/ Konsument 29 september 2016 Veckans fråga i Konsumentkollen handlar om belysning, vilka lampor kan jag ta med mig när jag flyttar? Vad är ett byggnadstillbehör och vad räknas som lös…
/ Konsument 15 september 2016 Tänk dig att du varit med i en budgivning och lagt det högsta budet. I tanken har du redan flyttat in, men plötsligt får du reda på att bostaden sålts till en…
/ Konsument 1 september 2016 Innan sommaren släpptes första avsnittet av Konsumentkollen som en teaser. Nu kör vi igång på riktigt! I varje nyhetsbrev under hösten kommer Mäklarsamfundets…
/ Konsument 30 juni 2016 Inslaget Konsumentkollen gjorde succé i bostadspodden Tak över huvudet och nu är det smygpremiär för Konsumentkollen i Mäklarsamfundets webb-tv! Här ger…
/ Bransch 2 juni 2016 Under året har många fastighetsmäklare hört av sig med oro för att elinstallationerna ute i landet blir allt sämre. Mäklarsamfundet slår därför ett slag för…
/ Bransch 11 februari 2016 I veckan träffade Ingrid Eiken Elsäkerhetsverkets generaldirektör Elisabet Falemo för att samtala om elsäkerhet. Verket har ett särskilt intresse för frågor om…
/ Konsument 20 augusti 2015 Nu är semestertiderna över för de flesta av oss och allt drar igång igen. Så också höstsäsongens bostadsmarknad som i de flesta rapporter spås bli fortsatt…