Bostadsrättens indirekta nettoskuld
Du som är medlem kan se det inspelade webinariet om bostadsrättens indirekta nettoskuld.
Du som är medlem kan se det inspelade webinariet om bostadsrättens indirekta nettoskuld.
Jag upplever att Sveriges fastighetsmäklare i de flesta fall verkar för ökad transparens och har ett arbetssätt som stärker och hjälper köpare och säljare i budgivningsprocessen utifrån den lagstiftning vi har att rätta oss efter. Ändå tror jag att det finns mer att göra. Nyckelorden är kommunikation och information. Bostadskonsumenten vill känna sig säker på vad som gäller och vad man kan förvänta sig. Det verkar som att det extremt låga utbud på hemnet.se och andra sajter vi sett under en längre tid håller i sig. Bostadsbristen och rörligheten på marknaden påverkas av situationen och resulterar i huggsexa. Detta gäller främst bostadsrätter i tillväxtregioner och på universitetsorter.
En av konsekvenserna av en riktigt het marknad är att redovisningar av budgivningarna hamnar i fokus. Mäklaren ska berätta hur man som spekulant kan följa budgivningen och hur man får reda på det senast lagda budet. Problematiken om hur man på bästa och tydligaste sätt redovisar bud på nätet är därför en mycket viktig fråga. På webben är tydlighet och transparens viktigt, något man absolut ska påtala för uppdragsgivaren i de fall denne har synpunkter på vilka bud som ska presenteras. Vidare är det av största vikt att man är noga med att meddela om man på något sätt frångår de rutiner man vanligtvis har och sannolikt har informerat om på den egna hemsidan. Det är inte ovanligt att köpare vänder sig till mig och påpekar att mäklaren inte har en öppen budgivning trots att man sagt det, och refererar till mäklarens webbplats. Så var noga med att informera hur just den här budgivningen kommer att redovisas. Tala om att grundprincipen är - alla eller inget bud på nätet men att det kan finnas undantag och att redovisningen av bud inte har något med den obligatoriska anbudsförteckning som fastighetsmäklaren enligt lag är skyldiga att föra. Denna förteckning ska som ni vet överlämnas endast till köparen och säljaren senast på tillträdesdagen. I förteckningen ska alla lagda bud och eventuella villkor för dessa ovillkorligen stå med.
Förtroende för budgivningsprocessen är en av hörnstenarna i fastighetsmäklartjänsten och brist på förtroende gör omedelbart avtryck i den allmänna opinionen oavsett om man som bostadskonsument har egen erfarenhet av det eller om man bara lyssnar på andras upplevelser.
Titti Öhrn
Kundombudsman
/ Konsument 16 maj 2024 Mäklarsamfundets kundvägledare tar emot samtal från köpare, säljare, spekulanter och andra som har frågor om mäklartjänsten och bostadsaffären. Under år 2023…
/ Medlem 3 april 2024 Det var 2004 som Mäklarsamfundet inrättade tjänsten och anställde Titti Öhrn med titeln kundombudsman. Magnus Bäckström tog över 2016.Tre år senare förstärktes…
/ Bransch 12 januari 2023 Mäklarsamfundets Kundvägledare tar varje år emot samtal från tusentals köpare, säljare och spekulanter med frågor om bostadsaffärer. Magnus Bäckström berättar…
/ Konsument 5 maj 2022 Vad gäller egentligen när man flyttar in och märker att något inte riktigt fungerar som det ska? Vår kundvägledare Magnus var i förra veckan med i P1 för att…
/ Medlem 17 september 2020 Mäklarsamfundets kundvägledare går mot all time high i samtalsmängd. Från 1 januari till 31 augusti tog kundvägledarna emot 3 156 samtal. Håller trenden i sig…
/ Bransch 26 mars 2020 Att svåra tider stundar är ingen överraskning för någon. Men trots coronaviruset kan man behöva byta bostad och frågan är hur man ska tänka då. Mäklarsamfundets…
/ Juridik 12 mars 2020 Ansvaret för brister i elsäkerhet bör vara en mycket viktig fråga vid överlåtelser av begagnade bostäder. I två aktuella avgöranden har tingsrätter prövat vad…
/ Bransch 30 januari 2020 En köpare bör utgå från att en äldre fastighet kan ha elinstallationer som är lika gamla som byggnaden. Elsystemet och andra installationer ingår normalt inte i…
/ Medlem 19 december 2019 God jul och gott nytt år, hälsar Mäklarsamfundets Kundvägledare – som hjälper dina kunder med frågor relaterade till bostadsaffären, i både stort och smått.
/ Juridik 28 mars 2019 Det har förekommit uppgifter i media om att förekomsten av så kallade dolda bud ökat på bostadsmarknaden. Det är knappast en nyhet att det är möjligt för…
/ Konsument 15 mars 2019 Mäklarsamfundets kundvägledare tar varje år emot över 3 500 samtal från Sveriges bostadskonsumenter. Det ger ett omfattande underlag som visar vilka frågor som…
/ Medlem 24 januari 2019 Det finns mycket som kan påverka bankens vilja att bevilja lån för bostadsköpare. Till exempel om köpet avser en bostad i en liten bostadsrättsförening. Vad bör…
/ Bransch 10 januari 2019 En av Mäklarsamfundets mest uppskattade tjänster är kundombudsmannen, som varje år tar över 3000 samtal med konsumenter. Kundombudsmannen Magnus Bäckström får…
/ Konsument 8 juni 2018 En tid efter kontraktsskrivning är det dags för tillträde, men hur går ett tillträde till? I ett sprillans nytt avsnitt av Konsumentkollen går Mäklarsamfundets…
/ Konsument 25 maj 2018 Den senaste tiden har jag som Mäklarsamfundets kundombudsman tagit emot ovanligt många samtal från både köpare och säljare gällande att lägenhetsförrådets…
/ Konsument 17 maj 2018 I veckan publicerade Di en artikel om att bostadskonsumenter riskerar att hamna i en situation där de tvingas bryta köpekontraktet. Något som kan bli mycket…
/ Konsument 22 mars 2018 Mäklarsamfundets kundombudsman tar varje år emot över 3000 samtal från Sveriges bostadskonsumenter. Det ger ett omfattande underlag som visar vilka frågor som…
/ Konsument 22 mars 2018 Köpare och säljare kan ibland ha behov att i ett köpekontrakt avtala om att köpet ska återgå under vissa förutsättningar. I senaste avsnittet av Konsumentkollen…
/ Konsument 19 mars 2018 Mäklarsamfundets kundombudsman tar varje år emot över 3000 samtal från Sveriges bostadskonsumenter. Det ger ett omfattande underlag som visar vilka frågor som…
/ Konsument 8 mars 2018 Köpare och säljare kan avtala om en friskrivningsklausul, men vad innebär den? I det senaste avsnittet av Konsumentkollen går Mäklarsamfundets kundombudsman…
/ Konsument 22 februari 2018 Konsumentkollen är tillbaka med nya avsnitt! I detta avsnitt går Magnus Bäckström igenom vad du som säljare bör tänka på om du vill säga upp…
/ Konsument 17 augusti 2017 Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström tar varje år emot över 3 000 samtal från bostadskonsumenter. Under sommaren brukar aktiviteten avta något och…
/ Juridik 21 juni 2017 Regeringen har nyligen fattat beslut om en ny elsäkerhetslag. Den nya lagen träder i kraft den 1 juli 2017. Syftet med den nya lagen är att stärka…
/ Konsument 21 juni 2017 Om du ska anlita en mäklare finns olika alternativ hur mäklarens provision eller ersättning kan beräknas. I det senaste avsnittet av Konsumentkollen går…
/ Juridik 8 juni 2017 Under den senaste tiden har Mäklarsamfundets kundombudsman fått flera telefonsamtal från köpare som blivit utlovade båtplats i samband med att de förvärvat en…
/ Konsument 8 juni 2017 Får fastighetsmäklaren hjälpa till att reda ut tvister mellan köpare och säljare? I det senaste avsnittet av Konsumentkollen reder Mäklarsamfundets…
/ Konsument 24 maj 2017 Vad ska mäklaren informera om? Vilket ansvar har mäklaren om det finns fel och brister i bostaden? I avsnitt 17 av Konsumentkollen går Mäklarsamfundets…
/ Konsument 11 maj 2017 Hur stor ska handpenningen vara? Varför ska handpenningen deponeras på fastighetsmäklarens klientmedelskonto? Vad är ett depositionsavtal? Mäklarsamfundets…
/ Konsument 27 april 2017 Funderar du på att köpa en bostad? Då har du en plikt att noggrant undersöka bostaden, en s.k. undersökningsplikt. I avsnitt 15 av Konsumentkollen förklarar…
/ Konsument 12 april 2017 De absolut vanligaste frågorna till Mäklarsamfundets kundombudsman handlar om tvist kring fel och brister i bostaden exempelvis att kylskåpet gått sönder mellan…
/ Konsument 30 mars 2017 Om det efter köpet upptäcks fel i objektsbeskrivningen, t.ex. att årsavgiften till bostadsrättsföreningen inte stämmer, vem ansvarar för detta? I avsnitt 13 av…
/ Konsument 16 mars 2017 I veckans avsnitt av Konsumentkollen svarar kundombudsman Magnus Bäckström på frågan: Vad gäller om jag vill säga upp förmedlingsuppdraget med…
/ Konsument 2 mars 2017 Idag den 2 mars är det premiär för andra säsongen av Konsumentkollen. Under våren kommer Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström fortsätta att ge tips…
/ Konsument 22 december 2016 I säsongens tionde och sista avsnitt av Konsumentkollen svarar Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström på vad som gäller om köparen vid tillträdet…
/ Konsument 8 december 2016 Du har lagt bud på en bostad och säljaren vill skriva köpekontrakt med dig, men innan ni undertecknat avtalet inkommer ytterligare bud. Vad gäller då? Få svaret…
/ Konsument 24 november 2016 Vad brukar ingå och inte ingå när man köper en bostad? Hur är det med garderober, hatthyllor och badrumsskåp? Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström…
/ Konsument 10 november 2016 I sjunde avsnittet av Konsumentkollen svarar Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström på frågan – vad gäller om köparen inte kan betala vid tillträdet?…
/ Konsument 27 oktober 2016 I det sjätte avsnittet av Konsumentkollen svarar Mäklarsamfundets kundombudsman Magnus Bäckström på frågorna: Har jag rätt att få reda på vilka övriga budgivare…
/ Konsument 13 oktober 2016 Innan man anlitar en fastighetsmäklare kan det vara bra att ha koll på vilka typer av avtal som förekommer i samband med en bostadsförsäljning. I veckans…
/ Konsument 29 september 2016 Veckans fråga i Konsumentkollen handlar om belysning, vilka lampor kan jag ta med mig när jag flyttar? Vad är ett byggnadstillbehör och vad räknas som lös…
/ Konsument 15 september 2016 Tänk dig att du varit med i en budgivning och lagt det högsta budet. I tanken har du redan flyttat in, men plötsligt får du reda på att bostaden sålts till en…
/ Konsument 1 september 2016 Innan sommaren släpptes första avsnittet av Konsumentkollen som en teaser. Nu kör vi igång på riktigt! I varje nyhetsbrev under hösten kommer Mäklarsamfundets…
/ Konsument 30 juni 2016 Inslaget Konsumentkollen gjorde succé i bostadspodden Tak över huvudet och nu är det smygpremiär för Konsumentkollen i Mäklarsamfundets webb-tv! Här ger…
/ Bransch 2 juni 2016 Under året har många fastighetsmäklare hört av sig med oro för att elinstallationerna ute i landet blir allt sämre. Mäklarsamfundet slår därför ett slag för…
/ Bransch 11 februari 2016 I veckan träffade Ingrid Eiken Elsäkerhetsverkets generaldirektör Elisabet Falemo för att samtala om elsäkerhet. Verket har ett särskilt intresse för frågor om…