Nyhet Bransch 9 maj 2018

”Det är inte en one-man show”

För ett år sedan tog Ankie Björk över Svensk Fastighetsförmedlings Södermalms kontor. Ett stort kontor med hög personalomsättningen och många nya mäklare. Trots över 20 år i branschen och erfarenhet av att starta upp kontor visade det snabbt att det här skulle bli Ankie Björks största utmaning hittills.

ankie_bjork.jpg– När jag tog över kontoret märkte jag att det fanns mycket att göra för att skapa en gemensam struktur och få in de nya mäklarna. Det hade varit hög personalomsättning och nu behövde jag hitta min roll som chef och skapa ett förtroende, säger Ankie Björk.

Hon hade samtal med alla anställda på kontoret för att ta reda på deras förutsättningar och mål. Men trots sina erfarenheter av att äga ett kontor behövde hon hjälp.

Som ett brev på posten dök hjälpen upp. Ankie blev kontaktad av ett företag som hjälper arbetsplatser att skapa ett hållbart arbetsliv för sina medarbetare.

– Här hade jag otrolig tur att de kontaktade mig precis när jag behövde dem som mest. De hjälpte mig att kartlägga medarbetarnas egenskaper, styrkor och svagheter, så att vi kan ge varje person rätt förutsättningar, stöd och coachning för att de ska kunna hitta sitt bättre jag.

Att jobba med arbetsmiljöfrågor är något som många vill och tycker är viktigt men det är svårt att veta vart man ska börja, vilka verktyg som finns och hur man går tillväga, menar Susanne Dellhammar från Moby som kontaktade Ankie.

– Genom en kartläggning blir det konkret vad man kan göra. Cheferna har även någon att bolla med. Vi arbetar utifrån föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö som började gälla 2015. Dessa innebär att det nu är krav på att chefer ska arbeta med att förebygga ohälsa på arbetsplatsen. Vi anordnar även utbildningar om arbetsmiljö för att öka medvetenheten, säger Susanne Dellhammar.

Kartläggningen började med att man gjorde intervjuer med alla anställda. Sedan skickades en kompletterande webbenkät ut. Resultaten från intervjuerna och enkät sammanställdes i en rapport där det framgick vad som fungerar bra och vad som behöver utvecklas. Här blev det tydligt att kontoret saknade en tydlig ledstjärna, ett mål att sträva efter. Ankie bokade in säljmöten med alla medarbetare för att få en förståelse för varje persons drivkrafter.

– Alla mäklare jobbar inte på samma sätt. Vissa är nöjda med att inte ha så många affärer och därmed ha lite lägre omsättning medan andra känner att de vill jobba mycket och ha en högre omsättning.

”Vi gläds åt varandras framgångar”
Nu, ett år efter att Ankie tog över kontoret har mycket hänt.

– Den interna konkurrenskänslan som fanns tidigare är helt borta. Nu jobbar vi tillsammans och gläds åt varandras framgångar. Tack vare individanpassade mål så finns ett lugn på kontoret, alla tjänar mer, är mer produktiva och mår bra. När vi känner arbetsglädje märks det även ute hos våra kunder.

Ankie Björk hoppas att fler kontorsägare i branschen ser över arbetsmiljön på sitt kontor och blir bättre på att skapa förutsättningar för medarbetarna, speciellt för nya mäklare som kommer direkt från högskolan.

– Man tillbringar så otroligt mycket tid på jobbet. Det gäller att man orkar med att prestera. Nu när marknaden har blivit tuffare så är det viktigt att man får stöd från sina kollegor och chefer. Det är inte en one-man show. Man ska inte behöva kämpa helt själv.

Arbetet fortsätter
Snart börjar sju nya mäklare på kontoret och arbetet med att skapa en bra arbetsmiljö och ett hållbart arbetsliv för medarbetarna fortsätter.

– Att ta över ett stort kontor var verkligen en utmaning. Jag är så glad att den här tjänsten fanns att tillgå. Nu finns det ett engagemang hos medarbetarna och det är fullt ös från tidig morgon. Det har tagit ett år, men nu är vi här och vi kommer fortsätta att utvecklas, säger Ankie. 

Caroline Berg
Redaktör

Skapad 9 maj 2018
Uppdaterad 22 mars 2023
Intervju