Martin Jönsson
Nyhet Medlem 23 mars 2023

Veckans medlemsröst Martin Jönsson: ”Det grät jag över i början”

Mäklarsamfundet har intervjuat Martin Jönsson, verksam på bland annat Stora Essingen. Han sadlade om från flygvärd till restaurangägare och sedan till fastighetsmäklare och berättar om det bästa och sämsta med att vara mäklare, hur man ser till att ha informerade kunder och vilka egenskaper han hoppas att framtidens fastighetsmäklare besitter.

Hej Martin! Berätta om dig och din fastighetsmäklarbakgrund! 

Hej! Mitt namn är Martin Jönsson och jag är född och uppvuxen i Åhus i Skåne. Jag började arbeta tidigt då jag växte upp med en ensamstående mamma som tog hand om tre killar samtidigt som hon jobbade heltid. Så ville man ha pengar var det bara att sätta igång och knega – så blev jag Skånes ostkusts första glassförsäljare, vid farmor och farfars ålabod. Som 13-åring släpade jag en frysbox från stans glassfabrik för att sedan gå på stranden med låda på magen. Glassen smälte under tiden så effektiva förhandlingar var viktigt, men omfrusen glass är ingen höjdare så ingen kom tillbaka när de väl köpt en gång. Jag arbetade även på ICA i byn och älskade det.

Jag flyttade till Stockholm 1998 och började arbeta på Premiair, som var Vings flygbolag på den tiden och har sedan dess arbetat på olika privata och statliga flygbolag där både Europaflygningar och långflygningar betats av i rasande takt. Vägen till fastighetsmäklaryrket påbörjades när jag drev kvartersrestaurangen Populära Sibirien på Roslagsgatan mellan 2003 och 2006. Dit kom ofta en dam på lunchen som jag brukade prata franska med. Hon var fastighetsmäklare. Ann-Catrin Neis var en mycket rak och fin människa som nu är i himlen eller dansar ovanför Rivieran där hon levde många år.

Det slutade med att jag började extraknäcka som hennes assistent då jag älskar hus, lägenheter, arkitektur och städer samt har tyckt det varit kul att köpa och sälja lägenheter. Jag gick en assistentutbildning, arbetade några år som visningsvärd och började sedan uppdragsutbildningen på Malmö Universitet. Jag bekostade den själv och på den vägen är det! Sedan nästan fyra år tillbaka arbetar jag på Wallin & Co som har kontor på Stora Essingen, tillhörande stadsdelen Kungsholmen i Stockholm.

Du har jobbat inom flygbranschen – finns det några erfarenheter därifrån som har gynnat dig som fastighetsmäklare?

Absolut! Flera av mina tidigare erfarenheter har gynnat mig – allt från 8 år på ICA där jag både städat bakom charken, suttit i kassan och varit helgchef till mina erfarenheter inom flygbranschen. Tidiga erfarenheter inom servicebranschen har gjort mig social och bra på att få människor att känna sig trygga, det har också gett mig humor och gjort mig till en bra problemlösare. 13 000 meter upp i luften måste ju problem alltid lösas direkt.

Avstämning, uppföljning och vikten av att vara hel och ren är också teman som är lika viktiga när jag arbetar som fastighetsmäklare idag, som när jag började arbeta -89. Jag har alltid haft olika jobb igång samtidigt för då har jag märkt att det är svårare att tröttna.

Istället för att göra hjärt- och lungräddning, servera, springa och hjälpa passagerare, sälja taxfreevaror och därefter anlända till en solig destination eller fantastisk stad med elva dagar ledighet i månaden så arbetar jag nu mycket framför datorn och 6 ½ dag i veckan. Att vara i centrum, försöka styra upp och ha ett stort kontaktnät både i Sverige och internationellt har hjälpt mig mycket. Jag inser kanske först nu hur enormt serviceminded jag varit/är.

Vad är bäst och sämst med att vara fastighetsmäklare?

Det bästa är att jag nu går upp tidigast klockan 08.00 och när det är många bollar i luften samtidigt. Den ena stunden åker man iväg på intag, nästa kanske en lunch med en kompis, för att sedan hämta prospekt. Däremellan ringa personer som behöver hjälp med sitt boende och mitt i allt så ska det fixas reklam och medlas mellan parter. Det är också kul att besöka så många hus och lägenheter, eller när kunden väljer en annan mäklare från början (i början grät jag över detta) men sedan kommer tillbaka till mig ändå – en underbar känsla.

Det sämsta är att fler människor än jag trodde från mina tidigare branscher är snåla och egoistiska. Hur kan man tjafsa om 5 000 kronor på ett mäklararvode á 55 000 kronor när man kommer att tjäna flera miljoner? En annan dålig sak är att väldigt många i branschen jobbar alldeles för mycket till för låg lön, vilket säkert är en anledning till att det finns en hel del som inte är kvar i branschen särskilt länge.

Hur ser din lokala marknad ut i dag?

På Stora Essingen har vi ungefär halva marknaden vilket vi är tacksamma för. För att hamna på topplistan gäller det att jobba hårt och det är viktigt att komma ihåg att man måste vara en nallebjörn om man är stor och stark. Eftersom vi är en fristående mäklarbyrå blir min lokala marknad överallt där kunderna vill att jag kommer och hälsar på, så jag räknar även Rindö, Hallunda, Djursholm och Stockholms innerstad som min lokala marknad. Själv bor jag i Midsommarkransen så där är jag väldans lokal.

Vad tror du om marknaden framåt?

På sikt kommer den givetvis att bli ännu mer digital – inte minst med AI:ns frammarsch, som kan underlätta för kunderna att hitta sina drömobjekt. Konkurrensen kan bli hårdare – men är redan stenhård. Det är alltid upp till dig att göra ett förtroendeingivande första intryck som känns tryggt och säkert – vilket är självklart då vi axlar ett så stort ansvar. Jag hoppas och tror att mäklaren kommer att bli än närmre kunden. Idealiskt som en ”lokalodlad” mäklare, med koll på den globala utvecklingen, ett genuint intresse för både ekonomi och människor och med en diger telefonbok.

Vad säger du till den oroliga köparen/säljaren i dagens marknad?

Man måste komma ihåg att verkligen lyssna in köparen eller säljaren först och främst. Sedan gäller det att analysera snabbt, försöka förstå, ställa motfrågor. Det är viktigt att vara påläst om det ekonomiska, ha fin kontakt med bankkontakterna, städfirman, stylingfirman – och andra som sålt nyligen. Hur mår de efteråt? Den typen av erfarenhet kan lugna den orolige köparen.

Till köparen säger jag dessutom att denne kan räkna med räntehöjningar framöver. Jag ser till att denne vet vad inflation är, vad reporänta är och vad en lågkonjunktur innebär. Många nittiotalister och framåt vet ju knappt att räntan kan vara högre än två procent. Jag säger också att vi kan besöka boendet igen bara köparen och jag för att slippa stressen av en massa annat folk som den kan ha upplevt på tidigare visningar.

Har du en orolig säljare är det ingen dum idé att visa ditt kontors slutpriser om ni är vana vid att få bättre betalt än andra firmor! Det är också bra att använda ditt kontaktnät (kanske har du redan en köpare?) – eller att fråga kollegor på andra kontor om de har någon köpare som passar in. Man kan hjälpas åt även om man inte jobbar på samma företag – det är inte förbjudet. 

Påminn om att man köper och säljer på samma marknad och om de landar i att inte sälja nu så gör de, eller någon av deras vänner, det någon gång och då finns du där. Lägg boendet på kommande på företagets hemsida. För både köpare och säljare blir världen mer och mer global. Saker sker snabbare och snabbare. Den som anpassar sig till snabbheten men ändå får ett lugn genom dig blir vinnaren.
 

Skapad 23 mars 2023
Uppdaterad 23 mars 2023
Veckans medlemsröst Intervju