Bostadsrättens indirekta nettoskuld
Du som är medlem kan se det inspelade webinariet om bostadsrättens indirekta nettoskuld.
Du som är medlem kan se det inspelade webinariet om bostadsrättens indirekta nettoskuld.
Vilka generella utgångspunkter för både lagstiftning och det självreglerande ramverket är viktiga för marknadsförare och annonsörer att ha koll på?
Utgångspunkten för det marknadsrättsliga regelverket är i grund och botten att motverka osann eller på annat sätt vilseledande marknadsföring. Det marknadsrättsliga regelverket skyddar konsumenter och företag mot otillbörlig marknadsföring. All marknadsföring ska alltid stämma överens med god marknadsföringssed och i begreppet god marknadsföringssed ryms god affärssed och/eller vedertagna normer.
I Marknadsföringslagen som är den primära rättskällan finns bland annat regler som förbjuder vilseledande och/eller aggressiv marknadsföring. Det är även viktigt att ha koll på Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC-koden) som är god sed på området. ICC-koden innehåller bland annat regler som förbjuder vilseledande reklam samt könsdiskriminerande reklam (läs mer här)
Vidare ska man komma ihåg att marknadsföring ska vara laglig och enkelt uttryckt innebär det att marknadsföring inte får strida mot annan lag. Som några exempel på några ytterligare lagar som man som marknadsförare måste känna till kan nämnas lagen om namn och bild i reklam, prisinformationslagen, dataskyddsförordningen (GDPR), varumärkeslagen och upphovsrättslagen.
Har du exempel på etiska övertramp i marknadsföringen där annonsören varit ett fastighetsmäklarföretag?
Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering och prövar anmäld reklam enligt Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC-koden). DM-nämnden (Etiska nämnden för direktmarknadsföring) är en annan av näringslivets egenåtgärder för god marknadsetik. När det gäller praxis avseende just etisk marknadsföring kan jag därför tipsa om deras respektive webbplatser https://reklamombudsmannen.org och http://dm-namnden.org där man kan söka och ta del av praxis knutet till bransch.
En hel del marknadsföring är ju utformad så att man påstår något om den egna produkten eller tjänsten. I fastighetsmäklarbranschen förekommer till exempel varianter av ”bäst betalt per kvadratmeter”. Vad gäller generellt för sådana påståenden? Vilka krav finns på bevisföring i de sammanhangen?
En näringsidkare får inte använda sig av påståenden som är vilseledande om sin egen eller annans näringsverksamhet. Ett företag som påstår något måste alltså kunna styrka och bevisa att så är fallet och på vilket sätt. Inom marknadsrätten gäller så kallad omvänd bevisbörda eftersom det är den som påstår något som ska bevisa riktigheten och inte konkurrenten eller tillsynsmyndigheten som ska bevisa motsatsen. Kort sagt behöver man alltid ha bevis för det som man väljer att påstå i sin marknadsföring. Ytterst är det domstolen eller det självreglerande organet som avgör om det underlag som åberopas är tillräckligt. Av domstolspraxis kan man konstatera att påståenden med superlativer till sin karaktär är generella och reservationslösa och därmed alltid svåra att kunna styrka. En tumregel är att alltid överväga de påståenden som görs och värdera dessa i förhållande till sitt underlag.
Det kan även framhållas att det marknadsrättsliga regelverket är konkurrensskyddande, alltså att reglerna ska efterlevas för att skydda mottagarna men är samtidigt spelreglerna för konkurrenter emellan. Det innebär att det finns förbud mot misskreditering och att man formulerar sig nedsättande om en annans näringsidkares verksamhet, förhållande, produkter, varumärken, firma eller andra kännetecken.
Värt att betona är att reglerna gäller alla marknadsföringsåtgärder oavsett hur och var det sker och alla påståenden som görs i sin marknadsföring ska kunna bevisas. Den dokumentation marknadsföraren åberopar ska finnas tillgänglig direkt när marknadsföringen sker och kunna framläggas som bevis.
Det är också vanligt i branschen att erbjuda gratis värderingar och då kommunicera ett egentligt pris eller en egentlig kostnad för detta. Finns det några viktiga regler att hålla koll på här?
Uttrycket gratis har varit föremål för diskussioner i rättspraxis och t ex ICC-koden innehåller bland annat en artikel om när uttrycket gratis får användas. Om man påstår att något är gratis förutsätter det att så verkligen är fallet dvs. det får inte krävas en motprestation från konsumenten. Att berätta om vad en värdering kostar kan man göra för att upplysa konsumenten om vad den erbjuds så erbjudandet kan värderas men det måste då vara fråga om det priset som en motsvarande värdering kostar dvs. det pris som mäklaren i vanliga fall tar för värderingen. Om värderingen som erbjuds alltid är gratis kan man i och för sig ställa sig frågan om det finns ett egentligt pris om det aldrig tillämpas? Erbjudandet får givetvis inte vara vilseledande i övrigt och det är viktigt att villkoren för att ta del av erbjudandet tydligt framkommer t ex begränsningar i tid eller andra aspekter. Sedan får man även ställa sig frågan vad man vill/kommer använda de uppgifter som man fått tillgång till? Här kan det exempelvis bli tal om att beakta GDPR och om man tänker sig skicka marknadsföring via e-post finns regler avseende detta i Marknadsföringslagen.
Vi på Mäklarsamfundet får ibland frågor från upprörda konsumenter som fått s.k ”efterlappar” om lyckade försäljningar i närområdet i brevlådan, trots att de har ”Nej till reklam” uppsatt på dörren. Vem bär ansvaret för detta?
Det följer av såväl Marknadsföringslagen som ICC-reglerna att marknadsförare ska respektera system som ger konsumenter möjlighet att visa att de inte vill ha oadresserad direktreklam. Om ett hushåll har undanbett sig utdelning av oadresserad reklam ska således den begäran respekteras eftersom det i annat fall strider mot god marknadsföringssed och är därmed otillåten. Ansvaret för att reglerna efterföljs åvilar alltid den vars produkter/tjänster marknadsförs. Det kan även bli tal om ett s.k. medverkansansvar för den som handlar på företagets vägnar eller för den som i övrigt väsentligt bidragit till marknadsföringen.
/ Bransch 12 december 2024 Efter en framgångsrik karriär som fastighetsmäklare valde Jonas Uhlbäck att lämna branschen för att fokusera på något han upplever som genuint meningsfullt. I…
/ Bransch 14 november 2024 Nästa år är byggnadsvård på tapeten. Då är det nämligen jubileumsår för det Europeiska byggnadsvårdsåret 1975. Mäklarsamfundet har samtalat med dess…
/ Bransch 3 oktober 2024 Den här veckan har vi pratat med André Andersson, VD och kursledare på Scribill. André föreläser om de många användningsområdena för AI inom olika branscher och…
/ Bransch 1 juni 2023 Mäklarsamfundet har intervjuat Nina Lindroos Hedlund, som drev fastighetsmäkleri i 26 år och i dag är aktiv som samtalsterapeut med fokus på att stötta…
/ Bransch 1 juni 2023 Mäklarsamfundet har stämt av med Janette Cohen om hur den spanska bostadsmarknaden mår just nu. Hon berättar om sina framtidsspaningar, vilka det är som väljer…
/ Bransch 20 april 2023 Amin Sarvestani fick sin registrering i måndags – och är därmed, med sina 20 år, Sveriges allra yngsta fastighetsmäklare. Han berättar om sin väg in i yrket,…
/ Medlem 23 mars 2023 Mäklarsamfundet har intervjuat Martin Jönsson, verksam på bland annat Stora Essingen. Han sadlade om från flygvärd till restaurangägare och sedan till…
/ Bransch 30 januari 2020 På bara något år har Stockholmsmäklaren, som vill vara anonym, samlat ihop över 200 tusen följare med sitt Instagramkonto ”Hemnetknarkarna”. Mäklarsamfundet har…
/ Bransch 16 januari 2020 Farmen är återigen igång och Mäklarsamfundet har pratat med utmanaren och Göteborgsmäklaren Erika Bergholm om vilka styrkor hon tog med sig i egenskap av sitt…
/ Bransch 30 oktober 2019 Att vara fastighetsmäklare kan innebära många saker i och med att man kommer i kontakt med personer i alla skeenden av livet. Ibland är man själasörjare, ibland…
/ Bransch 17 oktober 2019 Johannes Båth, lantbruksmäklare på Stad & Land i Uppsala, är ingen duvunge. I 28 år har han varit mäklare och arbetsglädjen är lika stor idag som när han…
/ Bransch 3 oktober 2019 Trots att mäklaryrket är mångfacetterat, hamnar fokus ofta på de fastighetsmäklare som ägnar sig åt villor och bostadsrätter. Hur skiljer sig arbetet som…
/ Bransch 17 april 2019 I årets upplaga av Robinson ser vi bland annat en renskötare, en kapitalförvaltare och en platschef – men vi ser också en fastighetsmäklare. Mäklarsamfundet har…
/ Bransch 18 oktober 2018 Louise Larsson, fastighetsmäklare med egen verksamhet, blev nyligen utsedd till årets nyföretagare i Karlskrona. Louise är inte bara en skicklig…
/ Bransch 25 maj 2018 När Christoffer Reuterling hade läst klart Mäklarsamfundets fastighetsmäklarassistentutbildning hade han siktet inställt på att bli just mäklarassistent. Men…
/ Bransch 9 maj 2018 För ett år sedan tog Ankie Björk över Svensk Fastighetsförmedlings Södermalms kontor. Ett stort kontor med hög personalomsättningen och många nya mäklare. Trots…
/ Bransch 19 april 2018 Gunnar Thulin flyttade till Florida för snart 30 år sedan och omskolade sig till mäklare. Idag arbetar Gunnar i Sverige under sommaren och i Florida resten av…
/ Bransch 1 mars 2018 Erik Segerborg är 32 år, pratar flytande ryska, har varit VD på Domofond, Rysslands motsvarighet till Hemnet, och vice VD på Avito, Rysslands största…
/ Bransch 18 januari 2018 Mäklarsamfundets VD Ingrid Eiken Holmgren blir ny generaldirektör och chef för Statens fastighetsverk. Dessutom väljs hon in som svensk representant i…
/ Bransch 19 oktober 2017 Att 22 flyttar på 44 år skulle leda till en bok hade Fredrik B Nilsson ingen tanke på när han hoppade på bostadskarusellen. I september gav han och…
/ Bransch 12 oktober 2017 Det blir allt svårare för unga och kapitalsvaga grupper att ta sig in på bostadsmarknaden. Vanligt förekommande förslag för att hjälpa unga till ett ägt boende…
/ Bransch 14 september 2017 Den 1 februari 2017 dök det upp ett konto på Instagram med memes inspirerade av fastighetsmäklares vardag. Vilka som står bakom Instagram-kontot…
/ Bransch 6 september 2017 För två år sedan intervjuades mäklarstudenten Mathilda Lundgren här i nyhetsbrevet. Vi ringer upp henne idag och frågar hur hennes första år som…
/ Bransch 21 juni 2017 På torsdagen tillträdde han som vd för Fastighetsbyrån, på fredagen valdes han in som ledamot i Mäklarsamfundets styrelse. Johan Engström fick minst sagt en…
/ Bransch 24 maj 2017 Fastighetsmäklare har alltid varit Ester Hemströms drömyrke. Nu, efter 10 år i branschen, tar hon över ordförandeklubban i Mäklarsamfundets Norrlandskrets med…
/ Bransch 30 mars 2017 Fastighetsbyrån storsatsar nu på nyproduktion och en del av den satsningen är Henrik Lenander. Han är sedan februari ny affärsområdesansvarig för nyproduktion.…
/ Bransch 16 mars 2017 Josefine Uppling har under sin tid som analys- och kommunikationschef på Mäklarsamfundet blivit ett välbekant namn i fastighetsmäklarbranschen. Nu väntar en ny…
/ Bransch 16 februari 2017 För 5 år sedan valde Pia Lasses att stänga sin inredningsbutik som hon ägt i 17 år för att satsa på en ny karriär som fastighetsmäklare. Idag är hon…
/ Bransch 22 december 2016 För snart 3 år sedan var fastighetsmäklaren Sara Stenlund nära att ge upp, men hon reste sig igen och tryckte gasen i botten. Idag jobbar hon tillsammans med…
/ Bransch 10 november 2016 Bengt Bjartorp har varit fastighetsmäklare och medlem i Mäklarsamfundet i över 40 år. Under åren har han bland annat varit ordförande i Stockholmskretsen och…
/ Bransch 29 september 2016 När Sofia Dalmalm letade hus upptäckte hon hur kul fastighetsmäklaryrket verkade vara och sadlade om. Idag är hon inte mäklare längre men jobbar kvar inom…
/ Bransch 1 september 2016 Jonas Sandvik ser mäklaryrket som en livsstil och med sin examen från Mäklarsamfundets fastighetsmäklarassistentutbildning hoppas han nu komma närmare sitt mål…
/ Bransch 16 juni 2016 David Carlsson är fastighetsmäklaren som jobbar 7 månader om året och har specialiserat sig på att förmedla fritidshus. Resten av året är han ledig och…
/ Medlem 25 februari 2016 När civilekonomen Marcus Ekström fick erbjudandet om att ta över familjens mäklarföretag tvekande han inte sekund. Tillsammans med fru och barn lämnade han den…
/ Bransch 15 oktober 2015 Intresset för hus och människor gjorde att Mathilda Lundgren började läsa till fastighetsmäklare på Högskolan i Halmstad. Nu, med knappt ett år kvar av…
/ Bransch 1 oktober 2015 För Henrik Nilsson var det självklart att bli fastighetsmäklare och han har inte ångrat sitt val en enda dag. Idag är han ordförande i Mäklarsamfundets…
/ Bransch 25 juni 2015 Catharina Lager Sundberg är företagsledaren med drömmar om ett coolt 60-tals hus i Saltsjöbaden och i maj förra året tog hon över rollen som ordförande i…
/ Bransch 19 mars 2015 I nyhetsbrev nr 4 berättade vi om fastighetsmäklaren Adam Simpson som drabbades av utmattningssyndrom. Han jobbade i nio år som fastighetsmäklare och höll…
/ Juridik 19 februari 2015 Vad bör ett mäklarföretag tänka på vid hantering av personuppgifter? Johan Sundberg, advokat och PUL-expert, och Johan Sundkvist, Jur.kand., biträdande jurist,…