Andreas Ersson
Nyhet Bransch 3 november 2022

”Kanske man kan se sig lite som trendsättare”

Fastighetsbyrån i Strängnäs flyttar från sitt AA-läge till nya lokaler som är mindre centralt benägna, för att möta nya behov och modernisera verksamheten. Andreas Ersson berättar om flytten och varför tiden för mäklarkontoret som skyltfönster är förbi.

Hej Andreas! Fastighetsbyrån i Strängnäs flyttar från sitt AA-läge till ett lite mindre centralt dito. Berätta om det!

Hej. Ja det stämmer. Vår bransch utvecklas och förändras hela tiden. Detsamma gäller för vad ett AA-läge är för mäklarkontor. Vi har andra behov för våra lokaler idag, dessutom träffar vi våra kunder på helt andra sätt.

Är flytten ett resultat av pandemin och den ökade digitaliseringen?

Beslutet att flytta hade vi tagit innan. Pandemin introducerade ytterligare behov vilket gjorde det ännu enklare att skynda på processen. Visningar, kontrakt och möten är några av alla digitala moment som utvecklats och förändrats och som vi måste anpassa våra nya lokaler till på bästa sätt. Pandemin ledde även till att kunna jobba hemifrån i större utsträckning.

Vad finns det för olika fördelar att hämta med en sådan här flytt?

Nu har vi möjligheten att få skapa det perfekta kontoret utifrån hur branschen ser ut idag. Historiskt sett så har man alltid valt lägen och byggt kontor utifrån kundens perspektiv. Det kommer vi även nu ha fortsatt fokus på. En stor skillnad idag mot tidigare är hur mycket mer fokus vi lägger på att skapa en attraktiv arbetsplats för vår personal. Nutidens moderna kontor skall vara så tilltalande för personalen att man hellre vill komma in till kontoret än att jobba hemifrån. Inspiration för nya kontoret hämtar vi från hotell- och restaurangverksamheter.

AA-lägen har tidigare betraktats som ett viktigt ”skyltfönster”. Vilka alternativa sätt att hitta samma målgrupper använder man sig av i stället?

Skyltfönster har historiskt använts som viktiga marknadspelare när man annonserat bostäder. Den tiden är förbi. Skyltfönster är fortfarande delvis viktiga men idag används dem snarare för varumärkesmarknadsföring. Idag använder man främst digitala kanaler för att annonsera bostäder och sitt företag. Utöver det så träffar man kunderna på visningar och via sina samarbetspartners.

Vad har ni fått för reaktioner på den kommande flytten?

Vi har fått väldigt positiva reaktioner både internt och extern. Internt så ser man framemot att få sitta i nya moderna lokaler med nya möjligheter. För våra samarbetspartners, exempelvis byggbolag, så har det varit väldigt positiva reaktioner till flytten då vi kommer ha möjlighet att jobba med nyproduktionen på ett helt nytt sätt med showrooms och digitala visningar. Även våra kunder har varit positiva då de upplever att parkering och kommunikation kommer vara enklare. Sedan finns det alltid några som har det lite tufft med förändringar men de har varit väldigt få när det gäller vår flytt.

Sist men inte minst – är ni trendsättare för hela branschen framöver tror du?

Jag tror att många inom vår bransch kommer byta kontorsläge inom närmsta framtiden för att anpassa sig till branschens utveckling och vad som idag anses vara ett AA-läge. Så utifrån den aspekten så kanske man kan se sig lite som trendsättare.

Skapad 3 november 2022
Uppdaterad 20 februari 2023
Fastighetsmäklare